Actualitzat 01/10/2014 22:30

Adif atribueix la inundació a l'AVE a "la saturació" del clavegueram de Girona

El bombament va funcionar fins l'"entrada sobtada" d'aigua del desbordament

GIRONA, 1 oct. (EUROPA PRESS) -

L'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) ha atribuït aquest dimecres la inundació en les vies de l'AVE de Girona a "la saturació del sanejament" de Girona, provocada per un episodi excepcional de pluges.

Així, ha negat que la causa fos la caiguda d'un mur de contenció, ja que aquesta és una "construcció provisional" per a les obres del túnel urbà de Girona, han informat Adif i el Ministeri de Foment en un comunicat.

"En cap moment la seva finalitat ha estat la de contenció d'aigües ni estava dissenyat per a aquesta funció", han argumentat en defensa de les primeres sospites sobre la causa de la inundació.

Segons Adif, la saturació del clavegueram va provocar que l'aigua d'escorrentia circulés per la xarxa viària urbana, penetrant part d'ella en el túnel ferroviari.

A l'àrea sud de Girona --una zona residencial i comercial amb grans superfícies--, les aigües pluvials transcorren sobre l'AVE en un canal obert que desemboca en el riu Güell que en aquell moment tenia el cabal crescut i amb un calat superior al punt de desembocadura del canal de pluvials que drena part d'aquesta zona de la ciutat.

Aquesta situació va produir una tornada de les aigües que circulaven per aquest canal, i la probable entrada d'aigües del riu, i el desbordament del conducte es va introduir en el túnel de "forma sobtada i massiva", provocant la inundació de l'estació i del mateix túnel.

Les bombes de drenatge del túnel no estaven preparades per desaiguar una inundació provocada per un riu desbordat, sinó que només estan pensades per treure l'aigua que entra en la pròpia traça del ferrocarril.

Adif ha argumentat que el bombament de l'estació "va funcionar adequadament fins que es va produir l'entrada sobtada d'aigua procedent del desbordament", i la inundació va arribar als quadres elèctrics de les bombes i les va inutilitzar.

Malgrat els bombaments, van entrar més de 30.000 metres cúbics d'aigua, i el tram afectat va superar el quilòmetre de longitud i l'aigua va arribar als set metres d'altura en el punt més baix del túnel.

L'ESTACIÓ COM A DRENATGE

A més, ha puntualitzat que l'estació de l'AVE de Girona va actuar com a drenatge profund de la ciutat, recollint l'aigua procedent de la inundació, fet que va evitar "mals majors" a la pròpia ciutat.

Ha recordat que la tarda de diumenge es va produir un "episodi excepcional de pluges" que ha estat inèdit en més de tres dècades, en recollir-se 150 litres per metre quadrat a l'estació meteorològica de Vilobí d'Onyar en poc temps, provocant inundacions a soterranis, el tall de carreteres i problemes de sanejament urbà.

Adif ha avançat que es posarà en contacte amb l'Ajuntament de Girona i altres institucions per coordinar les actuacions necessàries, tant en la infraestructura ferroviària com en les instal·lacions alienes a la seva competència, "perquè no es tornin a produir episodis com aquest".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés