Actualitzat 13/04/2016 12:51

La realitat virtual actua com a analgèsic i ajuda a alleujar el dolor, segons un estudi

Immersive Journalism Lab
THE APP DATE

MADRID, 13 Abr. (EDIZIONES/Portaltic)

   La realitat virtual (VR) pot ser utilitzada com un analgèsic no farmacològic per reduir el dolor en algunes situacions i en algunes persones, segons un estudi de la Universitat de York St. John, al Regne Unit.

   La VR dóna la possibilitat de submergir-se en situacions o jocs de forma més o menys rotunda, ja que l'usuari sent com si tingués les coses davant d'ell i actua en conseqüència. Si a això se li suma el fet que molta gent, si està distreta o entretinguda, senten menys el dolor, la universitat britànica podria haver donat amb la clau per ajudar en moltes circumstàncies mèdiques, com pot ser en aquelles en les quals un nen rep un tractament o una injecció.

   Els investigadors després de l'estudi han manejat un grup de voluntaris als quals se'ls ha instat a patir cert dolor, concretament a introduir una de les mans en un recipient amb aigua molt freda (1º C) durant el màxim temps possible.

   Tots els participants han passat per quatre fases en quatre condicions diferents: sense el casc de VR i sense auriculars; només amb auriculars, només amb el casc i, finalment, amb l'aparell i els auriculars amb so.

   Les conclusions de l'estudi han estat clares, segons revela l'article publicat en la revista 'Royal Society Open Science'. La primera d'aquestes és que aquells que duien posat el dispositiu (un Oculus Rift), encara que només fos per veure i escoltar un joc, sentien menys el dolor, per la qual cosa trigaven més temps a treure la mà del recipient.

   La segona de les conclusions és que, si amb l'Oculus Rift i amb els cascos posats, els voluntaris podien participar en el joc, és a dir, tenien una experiència més immersiva, l'efecte del dolor es reduïa encara més.

   "Els resultats de l'estudi reforcen el fet que l'efecte analgèsic de la VR és a causa de la competència pels recursos d'atenció. El fet d'incloure so que acompanyi el joc de VR prova un augment intencionat de la demanda de recursos, més encara que amb els dos elements separats (Oculus i auriculars), la qual cosa condueix al fet que hi hagi menys recursos disponibles per a la seva assignació als estímuls del dolor", es pot llegir en les conclusions de l'informe publicat.

   Atès que determinats factors de l'estudi poden haver-hi influït, com el fet que hi hagués més dones que homes, els investigadors britànics obren la veda per a noves recerques dins d'aquest terreny que limitin més les conclusions extretes.

   Aquest no és el primer experiment relacionat amb el món dels videojocs i el dolor, ja que existeixen altres teories que proven que, en determinades circumstàncies, la capacitat d'abstracció d'aquests jocs serveix com una forma de distracció enfront del dolor, tant físic com mental.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés