Publicat 05/02/2016 15:51

Puigdemont i Colau pacten impulsar el tramvia i cofinançar el Metro fins a Zona Franca

El pte.C.Puigdemont y la alcaldesa de Barcelona, A.Colau
EUROPA PRESS

El Govern reconeix uns 40 milions més de deute i articularan un "front comú" davant del Govern

BARCELONA, 5 febr. (EUROPA PRESS) -

L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha assegurat aquest divendres que ha arribat a un acord amb el president de la Generalitat, Carles Puigdemont, per impulsar la connexió del Trambaix i el Trambesòs i les obres de la L9 i la L10 del Metro perquè arribi a la Zona Franca, sobre les quals s'ha mostrat disposada que l'Ajuntament assumeixi part del finançament.

En roda de premsa després de la seva primera reunió de més de dues hores amb Puigdemont a la Generalitat --i que ha qualificat de cordial i fructífera--, Colau ha insistit que està disposada que l'Ajuntament participi en el finançament tot i que sigui competència del Govern, i malgrat que "hi ha d'haver un esforç per part de les dues parts", ha dit que l'aportació del consistori podria ser del 50%.

"És competència de la Generalitat però és fruit d'una situació complicada. La Generalitat és la competent, però l'obra va quedar parada per qüestions econòmiques", ha ressaltat Colau, que ha explicat que Puigdemont ha delegat al vicepresident i conseller d'Economia, Oriol Junqueras, la negociació dels detalls del cofinançament, i ha agraït al líder municipal d'ERC, Alfred Bosch, que apostés aquest dijous per incloure aquesta partida al Pressupost municipal.

Ha defensat que s'"haurien de fer el màxim d'estacions possibles", i ha matisat que, si no es poguessin posar en marxa totes en una primera fase, s'haurien de prioritzar les previstes als llocs amb més població, cosa que ha dit que podria ser una de les condicions davant del cofinançament.

Sobre la connexió del tramvia, Colau ha ressaltat que han acordat la pròxima signatura d'un protocol en el marc de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) "perquè el tramvia sigui una realitat com més aviat millor, en espera dels estudis" que va encarregar el consistori i que previsiblement es tancaran aquest febrer.

La portaveu del Govern, Neus Munté, ha coincidit amb Colau en una roda de premsa posterior que el traçat d'aquesta connexió l'ha de decidir l'Ajuntament perquè afecta la capital catalana, un debat davant del qual el Govern de Colau aposta per l'avinguda Diagonal, en espera de les conclusions dels estudis previs encarregats.

FRONT I REUNIÓ COMUNA

Munté ha ressaltat que Puigdemont ha fet una "invitació a l'alcaldessa d'unitat d'acció davant del Govern espanyol", i Colau ha garantit la seva plena col·laboració en un front comú amb el Govern per reclamar que es reactivi l'estació de La Sagrera, millores a Rodalies i el traspàs de la titularitat de la carretera B-23.

"Davant de l'Estat, tant si està el Govern central en funcions com el Govern que sigui, farem un front comú, sobretot en infraestructures", ha dit Colau --ha assegurat que també col·laboraran en altres qüestions concretes en què puguin coincidir, ja que defensa que les administracions han d'anar juntes al marge de partits i ideologies--. Després d'això, Munté ha avançat que sol·licitaran una reunió conjunta al Govern espanyol amb demandes conjuntes.

Totes dues han destacat que s'elegirà un comissionat de la T-Mobilitat per garantir la participació dels operadors públics en el projecte i han explicat que treballaran per millorar la coordinació entre Mossos d'Esquadra i Guàrdia Urbana, i que preveuen que la comissió mixta entre Generalitat i Ajuntament es reuneixi en el segon trimestre d'aquest any; l'última vegada que ho va fer va ser el setembre.

DEUTE

Colau ha destacat que ha situat amb Puigdemont el deute de la Generalitat amb l'Ajuntament prop de 100 milions --el Govern en comptabilitza 95 i l'Ajuntament 109, diferència probablement deguda a comptes d'instituts municipals--, més de 40 milions més dels quals la Generalitat ha reconegut després de la reunió que Colau va mantenir el juliol amb l'expresident Artur Mas, quan el va situar a 55 milions.

Després de destacar que comptabilitza 30 milions més per la reducció de les inversions habituals de la Generalitat a la ciutat, l'alcaldessa de la capital catalana ha detallat que la comissió mixta fixarà un calendari de devolució del deute pendent.

LA MODEL I PLA DE BARRIS

Colau ha assegurat que no ha abordat amb el també expresident de l'AMI la possibilitat que la capital catalana s'adhereixi com a observadora o mitjançant altres fórmules a l'entitat, i que tampoc no han tractat l'acord sobre el Centre Penitenciari La Model, que assegura que es debatrà a la comissió mixta, ja que s'ha de revisar el conveni per motius tècnics: "Posats a revisar-lo, revisarem també l'acord polític".

L'alcaldessa ha traslladat a Puigdemont la necessitat que el Pla de Barris promogut pel seu Govern municipal sigui d'àmbit metropolità, i d'impulsar l'aplicació de la Llei d'emergència habitacional i pobresa energètica --ha demanat que es formin jutges--, i ha avisat: "Si anem junts, segur que podrem avançar molt més davant tot el potencial d'aquesta llei".

Finalment, ha recordat la seva aposta per aconseguir pactes d'estabilitat a l'Ajuntament, Colau ha avisat que, perquè es puguin portar a terme els acords tancats amb el president, el consistori ha de tenir un Pressupost, per la qual cosa defensa que s'han de prioritzar els assumptes de ciutat: "Si posem els objectius per davant, entenc que els Pressupostos aniran darrere, perquè totes aquestes coses necessiten un pressupost que les faci possibles".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés