Actualitzat 27/01/2015 11:45

El cervell dels nens abandonats

Niño con estrés postraumático
Foto: FLICKR/LANCE NEILSON

MADRID, 27 (INFOSALUS)

Els nens criats en institucions mostren, sovint, problemes en el desenvolupament del cervell i en el funcionament conductual associat. Aquest fet, que ha estat comprovat en diversos estudis, és ara motiu d'una investigació que intenta descobrir quin és el mecanisme cerebral que provoca un retard en l'evolució del nen.

   El desenvolupament del cervell depèn en gran mesura de l'experiència. Segons recull un article sobre aquest assaig clínic publicat en l'edició digital d''Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine', experimentar l'abandonament durant la infància s'associa amb alteracions en la substància blanca del cervell.

   La investigació es va realizar en menors abandonats a Romania que van experimentar empobriment social, emocional, lingüístic i cognitiu, mentre vivien en institucions; després es van comparar les dades amb les d'aquells que van ser ubicats en llars d'acollida d'alta qualitat o que mai van estar sota atenció institucional.

   La doctora Johanna Bick, de l'Hospital Infantil de Boston, i els coautors van investigar la integritat de la matèria blanca en tres grups de nens que van participar al 'Projecte d'Intervenció Primerenca de Bucarest' (BEIP, per les seves sigles en anglès) des del 2000 fins a l'actualitat.

   Amb 2 anys d'edat, 136 nens que havien passat més de la meitat de les seves vides en institucions van ser reclutats per a l'estudi i se'ls va assignar a l'atzar a dues situacions: continuar en l'atenció institucional o anar a una llar d'acollida. Al començament de l'anàlisi, aquest tipus de llars era gairebé inexistent a Bucarest, Romania, i l'atenció institucional era el model estàndard per als nens abandonats, segons el treball. L'equip central del BEIP, amb els investigadors principals i membres del personal original de l'estudi, van fer els procediments d'assignació a l'atzar.

   Es van comparar les trajectòries de desenvolupament dels nens prèviament abandonats amb les dels nens que van créixer en famílies biològiques i es van realitzar avaluacions als 30 mesos, 42 mesos, 54 mesos, 8 i 12 anys. Es van triar les dades de 69 participants (de 8 a 11 anys) per a l'anàlisi estadística de les anomalies en la substància blanca (23 nens que van anar d'una institució a una llar, 26 nens internats en institucions i 20 nens que mai havien estat en atenció institucional).

IMPLICACIONS EN LA SALUT DEL NEN

   Els resultats del treball mostren associacions significatives entre l'abandonament en la vida primerenca i la integritat microestructural del cos callós, extensions que participen en el circuit límbic, el processament sensorial i altres àrees. El seguiment de l'anàlisi suggereix que la intervenció primerenca en llars va promoure un major desenvolupament de la substància blanca normal en nens prèviament desatesos.

   "Els resultats d'aquest estudi contribueixen a la creixent evidència que l'abandonament greu en la vida primerenca afecta la integritat estructural de la matèria blanca del cervell i que la intervenció primerenca pot promoure la recuperació a llarg termini en els trams de fibres específiques implicades en els circuits límbic i frontestriat i en els processos sensorials. Els nostres resultats tenen implicacions importants per a la salut pública relacionades amb la prevenció i la intervenció primerenca per als nens criats en condicions de descurança greu o contextos adversos més en general", conclouen els autors d'aquest treball.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés