Publicat 11/08/2015 16:40

Salut treu a concurs els helicòpters del SEM per 19,6 milions d'euros

La decisió arriba després de la polèmica adjudicació de les ambulàncies

BARCELONA, 11 ago. (EUROPA PRESS) -

El Servei Català de la Salut (CatSalut) ha tret per primera vegada a concurs públic el contracte dels helicòpters del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM), que preveu 19,6 milions d'euros durant quatre anys per a l'empresa guanyadora --4,9 anuals--.

Segons ha explicat a Europa Press el director del SEM, Francesc Bonet, els serveis jurídics de la Generalitat "han indicat que calia posar ordre en la contractació i treure-la a concurs públic", un procediment que culminarà en el tercer trimestre d'aquest any.

La decisió del CatSalut arriba després del polèmic concurs de les ambulàncies del SEM, adjudicat fa poc després d'un llarg periple d'al·legacions i amb tres grans empreses guanyadores: la multinacional Falk, el fons d'inversió de la família Bonmi i la unió temporal d'empreses Egara-Lafuente.

"Una vegada hem posat ordre a l'àmbit terrestre, podem iniciar el concurs en el sector aeri, clau en el sistema d'emergències", ha resumit Bonet, que ha exalçat que la capacitat de resposta de les unitats de l'aire se situa entre 15 i 20 minuts actualment, valors que situen a Catalunya en els primers llocs europeus.

Fins ara, els helicòpters medicalitzats del SEM "es contractaven directament i sense concurs" a l'operador català TAF Helicòpters, per un import mitjà anual d'uns 4,5 milions d'euros --400.000 euros menys que ara perquè s'han actualitzat els preus del mercat--.

"TAF és l'única empresa pròxima que oferia proximitat i helicòpters medicalitzats, però ara anem a millorar el concurs perquè també puguin presentar-se altres operadors d'àmbit europeu", ha argumentat Bonet, que ha celebrat que si guanya una empresa estrangera haurà d'instal·lar-se a Catalunya a causa de la proximitat que requereix l'atenció sanitària urgent.

El transport aeri d'emergències és recent a Catalunya: va començar fa 15 anys amb una base a Sant Cugat del Vallès (Barcelona) i des d'aleshores s'han sumat la de Tremp (Lleida), la de Móra d'Ebre (Tarragona) i la de Girona.

El nou concurs exigeix a les empreses que es presenten que tinguin capacitat per operar en aquestes quatre bases "i en alguna més si calgués", així com la possibilitat que puguin operar vols nocturns --ara les emergències aèries només s'atenen des de la sortida fins a la posta de sol--.

"Si podem habilitar vols nocturns, els afectats de les localitats més allunyades dels hospitals d'alt nivell --situats sobretot a Barcelona-- es podrien beneficiar molt", ja que ara només poden accedir a aquests centres per via terrestre quan és de nit.

OFERTES ECONÒMIQUES I TÈCNIQUES

Sobre les condicions del concurs, ha destacat que es tindran en compte "per igual" les ofertes econòmiques i tècniques que presentin les empreses, tot i que ha defensat atorgar més punts a les quals aportin valor afegit a l'atenció sanitària.

"Volem empreses de primera línia, amb màquines d'última generació i amb una solvència considerable", ha resumit Bonet, i ha admès que podran presentar-se al concurs multinacionals com la multinacional Falk, una de les més beneficiades de l'adjudicació de les ambulàncies.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés