Publicat 25/11/2015 17:20

La paritat de gènere s'estanca en els mitjans de comunicació segons un informe

Radio micrófono
FLICKR/DANY RIVERA

CERDANYOLA DEL VALLÈS (BARCELONA), 25 nov. (EUROPA PRESS) -

La paritat de gènere s'ha estancat als mitjans de comunicació els últims cinc anys, segons conclou un informe del Global Media Monitoring Project (GMMP), que investiga la incidència en matèria d'igualtat de gènere als mitjans de comunicació.

El 2015 les dones van constituir el 24% de les persones a les quals es van enfocar les notícies de premsa, televisió i ràdio a escala mundial, la mateixa xifra que el 2010, fet que evidencia "la relativa invisibilitat de les dones", segons ha informat aquest dimecres en un comunicat la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), que coordina aquesta iniciativa a Espanya.

Alhora, a les plataformes informatives digitals, el 26% de les persones que apareixen a notícies publicades o compartides per internet i Twitter són dones.

A més, el 37% de les notícies publicades a mitjans escrits, la ràdio i la televisió estan fetes per dones, cosa que tampoc no ha variat en els últims deu anys.

A ESPANYA

Les dades són semblants a Espanya, on el gènere femení comprèn el 28% en informacions de premsa, ràdio i televisió, i el 33% a diaris digitals i Twitter, uns percentatges lleugerament superiors a la mitjana europea, del 26% i 25%, respectivament, i millors que l'anterior estudi del 2010 --eren el 23% del total--.

Respecte a la temàtica, les dones en totes les informacions són una minoria, excepte en les que estan relacionades amb crim i violència, que representen el 51% del total, i a l'àrea de política són un 31%, i en economia, un 20%.

Com a fonts d'informació, la presència més gran procedeix d'opinió popular --el 43%--, experiència personal --37%-- i subjectes de les notícies --35%--, en canvi com a expertes un 9%, cosa "molt negatiu".

CANVI "SIGNIFICATIU"

La presència del gènere femení als mitjans de comunicació ha fet un canvi "significatiu" respecte al 2010: en premsa s'ha passat d'un 34% a un 44%, en ràdio del 32% al 59% i a la televisió del 58% al 64%.

El 74% de les presentadores a la ràdio són dones i les reporteres el 52%, mentre que a la televisió, les conductores són el 55% i el 70% són reporteres.

El 100% de les dones presentadores de les notícies a la televisió es troben a la franja d'edat entre els 35 i 49 anys, en el cas dels homes el 97% té entre 50 i 64 anys.

En les informacions en publicacions digitals i Twitter, les dones no superen el 50% a cap secció.

L'informe ha conclòs que les dones "continuent sent marginades a les agendes dels mitjans, a més de mostrar-les en l'àmbit domèstic i social", i ha indicat que la veu autoritària a les notícies continua sent la dels homes amb posició jeràrquica i poder públic.

A més, ha destacat que molts elements culturals i corporatius no han canviat en les noves generacions, cosa que impedeix canviar la situació actual.

L'anàlisi a Espanya s'ha basat en 452 notícies de 65 diaris i ràdios, 88 de televisió, 61 de publicacions digitals i 173 de tuits.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés