El primer dia de les PAU a Catalunya
Lorena Sopêna - Europa Press

Gran part dels alumnes han considerat complicat el text del principi de l'examen

BARCELONA, 11 juny (EUROPA PRESS) -

L'examen de Llengua Castellana i Literatura de les proves d'accés a la universitat (PAU) a Catalunya ha inclòs un text sobre la incertesa d'Irene Vallejo publicat a 'El País', a més de dos fragments d'obres d'Azorín i Pío Baroja, i preguntava pel parell mínim.

Es tracta del primer examen de les PAU de Catalunya, que es fan des d'aquest dimecres fins divendres, i destaca que és una de les assignatures en què als alumnes els podien restar fins a dos punts del total de la nota per faltes ortogràfiques --0,1 punts per cadascuna.

En la prova se'ls ha preguntat al principi pel text sobre la incertesa, que aborda temes com els estereotips o el diàleg i les opinions discrepants, un text que ha generat opinions molt contrastades en els alumnes a mesura que sortien de les aules.

Pels passadissos de la UPF Ciutadella se sentien constantment frases sobre aquest exercici com 'Quina fumada de text' o 'Què collons ha estat el text del principi?', tot i que altres alumnes han assenyalat que no ha estat complicat.

Després d'aquest exercici, els alumnes havien de respondre algunes preguntes, com triar la interpretació correcta del text entre 4 possibilitats; explicar què vol dir una expressió del text i substituir algunes paraules subratllades.

SABER LITERARI

En l'apartat de saber literari, els alumnes han hagut de respondre 4 de 5 qüestions sobre dos textos --un fragment de 'Las confesiones de un pequeño filósofo' d'Azorín i 'El árbol de la ciencia' de Pío Baroja.

Se'ls demanava explicar en un màxim de 50 paraules com es manifesta el sentiment de nostàlgia en tots dos textos; comparar el simbolisme de dos objectes; seleccionar l'afirmació que descriu millor una seqüència; o indicar quina figura retòrica es fa servir en un segment subratllat, i entre les opcions hi havia la sinestèsia o el pleonasme, entre d'altres.

L'examen acabava amb un bloc en el qual havien de respondre quina de dues seqüències de parell mínim era agramatical, a més d'escriure una seqüència semànticament coherent; i un altre amb una frase de 'La dignidad e igualdad de las lenguas' de Juan Carlos Moreno Cabrera en què havien de dir si unes afirmacions eren correctes.

ESTUDIANTS

L'estudiant Helena Rodríguez, de l'Institut Mediterrània del Masnou (Barcelona), que vol estudiar Filosofia a la Universitat de Barcelona (UB), ha destacat el text sobre la incertesa i el relaciona amb l'actualitat: "Entre la gent de la meva edat s'han posat de moda els discursos d'extrema dreta perquè els veuen al mòbil i ho absorbeixen tot. Crec que haurien de posar en dubte les coses que veuen".

Del mateix centre, les alumnes Lua González i Emma Paludi que volen cursar Comunicació Audiovisual a la UPF, han dit que els ha anat bé l'examen i, sobre la penalització per faltes, ho veuen comprensible perquè són exàmens de llengua tot i que pot "fastiguejar molt" algunes persones.

Sobre les faltes també s'han pronunciat els alumnes Jon Rocandio i Álvaro Lázaro de l'Institut Joan d'Àustria de Barcelona, que volen fer ADE a la UB i Pedagogia a la UAB respectivament, ja que diuen que veuen bé penalitzar per faltes en llengua però que en Història o en Geografia això els "matarà".

L'estudiant Sara Barjuan, de l'Hamelin-Laie International School de Montgat (Barcelona), que vol cursar Màrqueting a la Universitat Ramon Llull (URL) Blanquerna, ha assenyalat que l'examen ha estat "principalment fàcil" però que el text expositiu sobre la incertesa era complicat, a més del parell mínim.

Contador