BARCELONA, 13 març (EUROPA PRESS) -
La Fundació Antoni Tàpies de Barcelona ha recuperat els 'happenings' --accions temporals puntuals-- de l'artista Allan Kaprow (1927-2006) a l'exposició sense objectes 'Allan Kaprow. Altres maneres', que exposa fins el 30 de maig la documentació d'aquests esdeveniments que eren una nova forma d'acostar-se a l'art.
En roda de premsa, la comissària Soledat Gutiérrez ha explicat que "no hi ha cap material usat que no estigui disponible als visitants"; i ha reptat els interessats en aquest pintor a passar uns dies immersos en tota la documentació disponible a la fundació del puny i lletra de Kaprow, ja que aquesta es pot tocar i fins i tot fotocopiar --perquè són fotocòpies dels originals--.
Aquesta mostra tracta de "qüestionar com fer una exposició d'un artista dedicat a la no-producció d'objectes", sinó d'experiències i moments, i l'únic disponible és la documentació d'aquells moments.
Un dels principals missatges d'aquests 'happenings' era reivindicar que la producció artística no es focalitzés en objectes, sinó en esdeveniments momentanis amb la participació dels espectadors, perquè el visitant deixés de ser un subjecte passiu i s'impliqués en l'activitat artística.
"ESPANTA" LA SEVA VIGÈNCIA
Gutiérrez ha reivindicat la vigència de Kaprow, per exemple, a les activitats de 'crowfunding' plantejades fa dècades, així com el suport feminista davant de la Llei de l'avortament, la construcció de murs, el sistema educatiu: "Espanta que estiguem recuperant idees dels 60 que ara són de total actualitat".
Kaprow va començar descobrint la part "més performativa de la pintura", va continuar explorant el terreny dels 'collages' i la creació d'instal·lacions, fins que va abandonar el component estàtic de la pintura per donar lloc al primer 'happening' de la història el 1959 a la Reuben Gallery de Nova York.
Aquesta primera experiència --'Divuit happenings en sis parts'-- marca el punt de partida de l'exposició, que serà canviant cada setmana recreada per artistes i col·lectius, i que repassarà temes com la seva connexió amb el moviment feminista, o la seva vocació pedagògica.
Una d'aquestes experiències, 'Sweet Wall' es desenvoluparà a la presó de dones Wad-Ras de Barcelona, amb un 'happening' que serà la construcció d'una paret de gel i que, previsiblement tardarà tres dies a fondre's; tot i que hi haurà altres 'happenings' repartits per Catalunya a càrrec de Dora García i la col·laboració de 26 estudiants de l'Haute École d'Art et Design de Ginebra.
Per exemple, una altra d'aquestes 'performances' és 'Leaving no footprints', proposta de la qual és: "Fer un passeig/ deixant les vostres empremtes sobre la gespa/ aixecar cada bri d'herba/ sense deixar cap empremta".
La directora de la Fundació, Laurence Rassell, ha explicat que la seva intenció no era fer una exposició "de vitrines ni projeccions", per la qual cosa s'ha optat per exposar tota la documentació.
"És una exposició que ha de viure's", ha explicat Rassel, que ha assegurat que la mostra és també una exploració dels límits del museu, i se situa en un moment frontissa en una època de canvis.