Actualitzat 07/10/2015 10:54

Un fòssil espanyol demostra que les aus van volar sobre els dinosaures

MADRID, 7 Oct. (EUROPA PRESS) -

Un fòssil de 160 milions d'anys trobat a Espanya ha demostrat que algunes aus ancestrals evolucionaven sobre els caps dels dinosaures d'una manera semblant als ocells moderns.

Les aus tenen una història evolutiva enormement llarga. La primera d'aquestes, el famós Archaeopteryx, va viure fa 150 milions d'anys en el que avui és el sud d'Alemanya. Tot i això, si aquests primers ocells eren capaços de volar - i si és així, com - ha estat en la controvèrsia científica.

El nou estudi, publicat a la revista 'Scientific Reports', documenta la intricada disposició dels músculs i lligaments que controlaven les principals plomes de l'ala d'un ocell ancestral.

Un equip internacional de paleontòlegs espanyols i el director de l'Institut del Dinoasuari del Natural History Museum de Los Angeles, Luis M. Chiappe, va estudiar l'ala excepcionalment conservada d'un ocell de 125 milions d'anys, procedent del centre d'Espanya. Més enllà dels ossos conservats en el fòssil, la petita ala revela detalls una complexa xarxa de músculs que en les aus modernes controla l'ajust fi de les principals plomes de l'ala, permetent que les aus dominin el cel.

"La relació entre la xarxa muscular conservada en el fòssil i les característiques de les ales de les aus actuals indica fortament que alguns dels primers ocells eren capaços de proeses aerodinàmiques com moltes aus actuals", ha dit Chiappe, científic principal de la investigació.