Publicat 04/02/2015 13:08

Expectatives dels pares i les notes condicionen la vocació científica de l'alumne

Alumna estudiando
GOBIERNO DE ARAGÓN

Accions divulgatives aconsegueixen augmentar gairebé un 6% l'interès per la ciència

BARCELONA, 4 febr. (EUROPA PRESS) -

Les expectatives que projecten els pares i els professors sobre l'alumne i les notes que treuen són dos dels deu factors principals que condicionen la decisió que un estudiant es decanti per fer una carrera científica, segons un estudi pioner d'Obra Social La Caixa, la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) i Everis.

El treball 'Avaluació de l'impacte de les accions de divulgació en termes de promoció de vocacions científic-tecnològiques', presentat aquest dimecres a Barcelona, ha enquestat 1.565 alumnes de tercer i quart d'ESO de 36 centres públics i privats de diferents entorns socioeconòmics de Barcelona i Madrid, amb els qui han realitzat accions de divulgació científica, que han augmentat gairebé un 6% l'interès per la ciència.

En declaracions als mitjans, l'investigador Sergio Marco ha explicat que fins ara se sabia que les famílies són clau en el rendiment acadèmic dels fills però l'estudi aferma que també ho són en la seva vocació, no perquè els forcin a estudiar una determinada titulació sinó per la influència que tenen les seves actituds del dia a dia.

"Moltes vegades veiem que no els condueixen --a carreres científiques-perquè reforcen la idea del 'tu no pots'. Caiem en la temptació de dir que les Matemàtiques no se'ls donen bé i són de lletres", ha afirmat.

NOIES I ENTORN DESAFAVORIT

La investigació ha constatat que els alumnes procedents d'entorns desafavorits han incrementat en més d'un 9% el seu interès per la ciència després de participar en aquestes activitats, si bé aquestes no han millorat l'interès a les noies, el que permetrà als autors dissenyar accions més encaminades a elles.

Aquests tallers més lúdics han demostrat que alumnes amb notes molt baixes en ciències poden modificar la seva visió: "Canviar aquesta percepció és molt important perquè és el primer pas perquè s'interessin, millorin les notes i puguin agafar un itinerari de ciències".

Les notes estan entre les deu variables que determinen la vocació científica: "El que té més interès té més nota i el que té més nota té més interès", ha afirmat l'investigador, que ha qüestionat que la forma d'avaluar pot crear un efecte bola de neu.

Els resultats demostren que presentar la ciència en un context més lúdic i pràctic ajuda l'interès dels joves, el que en les aules es produeix en primària però no en Secundària pel tipus d'avaluació: "És el bon camí tant en l'educació informal --com la de Cosmocaixa-- com en les aules".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés