Actualitzat 13/08/2018 16:46

El CAEM analitza 'in situ' un fresc de Pisanello a Itàlia

CAEM
CAEM

El "CSI de l'art" compleix 18 anys a l'avantguarda europea en atribució artística i mirada internacional

LLEIDA, 13 ago. (EUROPA PRESS) -

El Centre d'Art d'Època Moderna (CAEM) analitza 'in situ' i amb alta tecnologia un fresc de Pisanello, reconegut pintor del Quattrocento, que es troba al Palau Ducal de Màntua, a la Llombardia (Itàlia), i que es va redescobrir fa 50 anys, després d'estar segles desaparegut.

Ho ha explicat en declaracions a Europa Press el director del CAEM, el catedràtic d'Història de l'Art Modern, Ximo Company, que observa que els resultats de l'estudi es donaran a conèixer al novembre, i s'emmarquen en un projecte de col·laboració del centre amb l'Universitat de Verona.

Es dona la circumstància que el CAEM compleix aquest any el seu 18 aniversari aconseguint situar-se en l'"avantguarda analítica europea" en el terreny de les atribucions artístiques i amb la mirada posada en la seva internacionalització, després d'un acord amb la citada universitat italiana.

Company ha celebrat que, des de la seva fundació en el si de la Universitat de Lleida (UdL), el CAEM realitza cada any centenars d'estudis científics, peritatges i certificacions aplicades "sempre a obres d'art inèdites" o a peces atribuïdes de forma insuficient o deficient.

Entre els seus descobriments més sonats figura el de la pintura original que Francisco Goya va pintar del rei Carles IV, i a partir de la qual es van fer posteriorment diversos retrats oficials del monarca, a més d'altres obres d'El Greco, Francisco de Zurbarán, Paul Cézanne, Salvador Dalí i Bartolomé Esteban Murillo.

MÀSTER PIONER A ESPANYA

També cal destacar la tasca d'identificació d'un autoretrat atribuït a Goya del Museu Camón Aznar de Saragossa, que va resultar ser una falsificació realitzada, segurament, durant la segona meitat del segle XIX.

El CAEM es bolca en les generacions futures de joves historiadors de l'art que vulguin ser experts en l'anàlisi i atribució d'obres d'art inèdites a través del Màster Universitari de Peritatge, Avaluació i Anàlisi d'Obres d'Art de la UdL, que és únic a Espanya i que permet aprendre i desxifrar el llenguatge artístic en directe.

EL "CSI DE L'ART"

Amb una xarxa de més de 100 assessors internacionals, experts en les diferents branques del saber artístic, el centre --que el 2011 es va mudar al Parc Científic i Tecnològic Agroalimentari de Lleida-- és considerat el "CSI de l'art", en albergar microscopis, lupes especials, radiografies, reflectografies, fotografia ultraviolada, cromatografies i microfotografies digitals mitjançant llum difusa per realitzar anàlisis cognitives indubitables i d'alta precisió.

"L'alta tecnologia analítica d'aquest centre ofereix un singular plus cognitiu d'ordre tècnic, matèric, formal, estètic i estilístic, inassolible en la resta d'universitats espanyoles on solament impera el coneixement teòric i l'experiència virtual de les obres d'art", afirma Puig, que destaca el capital humà del centre.

Per al catedràtic, "la possibilitat de comprendre, penetrar i romandre en la interioritat real de les obres d'art és una experiència única i indescriptible".

COL·LECCIONISTES DE CATALUNYA, EUROPA I AMÈRICA

El centre es nodreix de col·leccionistes de Catalunya, la resta d'Espanya, Europa i Amèrica que truquen i "acudeixen al CAEM per demanar-li estudiar el que no ha estat capaç d'estudiar ningú de forma veritablement científica, convincent, ètica i transparent".

La seva funció és la de descobrir de forma precisa i incontrovertible "datació i autoria de cada obra estudiada", és a dir, el qui, el com, el quan i el per què es va realitzar una determinada obra d'art.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés