Actualitzat 26/06/2014 20:39

Vila ofereix alternatives a Pastor perquè doni marxa enrere en el fons portuari

El conseller Santi Vila
EUROPA PRESS

La reunió "llarga i intensa" es tanca sense acord i s'emplacen a seguir negociant

BARCELONA, 26 juny (EUROPA PRESS) -

El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Santi Vila, ha mantingut aquest dijous a Madrid una reunió amb la ministra de Foment, Ana Pastor, a qui li ha ofert alternatives perquè doni marxa enrere en el Fons d'Accessibilitat Terrestre Portuària.

"És una solució que no ens agrada res i amb la qual discrepem absolutament. Si es necessita diners per finançar accessos, ens posarem a treballar, però no a costa del resultat net del port de Barcelona", ha assegurat Vila en declaracions als mitjans prèvies a un acte de lliurament de claus de pisos de protecció oficial al Besòs.

L'objectiu d'aquest fons és que els ports amb beneficis aportin el 50% del seu resultat net a manera de préstec a llarg termini per finançar obres de connectivitat terrestre del conjunt dels 28 ports que formen el sistema portuari espanyol i que Foment no pot sufragar, malgrat ser uns treballs que sempre han comptat amb recursos pressupostaris.

El conseller ha dit que la reunió ha estat "llarga i intensa" i no s'ha aconseguit tancar cap acord, per la qual cosa en les pròximes setmanes haurà reunions de segon i tercer nivell, i seran ell mateix i Pastor els qui tanquin la solució definitiva.

No ha volgut avançar cap de les alternatives propostes per a aquest fons i, preguntat per si de cas Foment aprovaria aquest fons sense consens ha dit: "El Ministeri no vol imposar la decisió, però ho podria fer".

També han assistit a la reunió el secretari d'Estat d'Infraestructures, Transport i Habitatge, Rafael Catalá; el president de Ports de l'Estat, José Llorca, i el director general del port de Barcelona, Jose Alberto Carbonell.

Vila ha explicat que el sistema portuari espanyol està sobredimensionat, si bé els ports tenen dèficits de connectivitat: "Compartim l'objectiu de la mesura i posarem tota la nostra audàcia, però no formarem part d'una solució que castigui als ports que ho fan bé".

EL CAS DEL PORT DE BARCELONA

Precisament, el president del port de Barcelona, Sixte Cambra, ha considerat que els 50 milions que inverteix l'enclavament portuari per a la construcció dels seus accessos ferroviaris, als quals se sumen altres 50 milions per part del Ministeri de Foment, ja s'haurien de considerar una aportació al Fons d'Accessibilitat Terrestre Portuària que el Govern vol impulsar mitjançant un decret llei.

"Si nosaltres de manera directa ja financem el 50% dels nostres accessos, la nostra inversió deuria considerar-se aportació a aquest fons portuari", ha defensat.

De convertir-se en una realitat aquest fons, que s'emmarca en un pla de mesures per a la reactivació econòmica aprovat pel Govern el 6 de juny, en el cas de l'enclavament català suposaria aportar 37,3 milions d'euros, ja que en 2013 va registrar uns guanys de 74,6 milions.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés