Publicado 16/03/2015 12:50

La telefonia i internet es mantenen al capdavant de les reclamacions i consultes ateses pels Serveis de Consum de l'Ajuntament de Ll

L'OMIC i la JAC van atendre 1.529 persones durant el 2014, 337 menys que l'any anterior

Lleida (ACN).-

Els Serveis de Consum de l'Ajuntament de Lleida van atendre 1.529 persones durant el 2014, atencions que es van derivar en 1.180 consultes i 349 reclamacions, de les quals un 75% van ser resoltes, respecte a les 1.866 persones ateses l'any anterior per l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) i la Junta Arbitral de Consum (JAC) de Lleida. La telefonia i internet continua sent el sector que més reclamacions i consultes genera, seguit pel dels subministraments de llum, aigua i gas i de temes relacionats amb entitats bancàries. La Junta Arbitral de Consum de Lleida compta ja amb 506 empreses, 10 gremis i associacions i 2 associacions de consumidors adherides.Amb motiu de la celebració del Dia Mundial del Consumidor, que es commemora el 15 de març, el tinent d'alcalde i regidor de Promoció Econòmica de la Paeria, Rafael Peris, ha presentat aquest matí la memòria dels Serveis de Consum de l'Ajuntament de Lleida, que inclouen l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor i de la Junta Arbitral de Consum de Lleida, corresponents al 2014. En concret ambdós serveis van atendre 1.529 persones, en concret un total de 1.180 consultes, respecte a les 1.517 consultes de l'any anterior, i 349 reclamacions, en aquest cas 58 més que al 2013.

Un 25% de les consultes ateses (300) per l'OMIC durant el 2014 van estar relacionades amb els sector de la telefonia/internet; seguides per les referents a subministraments de llum, aigua i gas (171/15%); a entitats financeres (142/12%); habitatge (63/5%); electrònica i electrodomèstics (58/5%); vehicles (49/4%); reparacions de la llar (38/3%); i oci/vacances i temps lliure (31/3%).  

Pel que fa a reclamacions destaca que el nivell de resolució va ser del 75% (262). D'aquestes, un 34% (88) es van resoldre mitjançant un acord satisfactori entre les parts; un 31% (82) no van ser acceptades per l'empresa; un 18% (48) van ser resoltes mitjançant un laude de la JAC; i un 5% (13) van se traslladades a altres organismes; a banda d'altres per les quals no es va obtenir resposta o van acabar amb desistiment. La quantitat mitjana de les reclamacions va ser de 544 euros, oscil·lant dels 9 als 15.000 euros. Així mateix, la quantitat abonada es va situar entre 176 i 700 euros.

De la mateixa manera que en les consultes, el principal sector objecte de reclamació va ser el de la telefonia/internet (amb 95 reclamacions, un 27% del total); els subministraments (50/14%); les entitats financeres (17/5%); vehicles (15/4%); transports (15/4%); electrodomèstics (13/4%); roba/confecció (12/3%); i informàtica (11/3%).    

Peris ha explicat que les principals motivacions de les consultes i reclamacions rebudes van ser, en primer lloc, la disconformitat amb la prestació de serveis (especialment en l'àmbit de les telecomunicacions); la disconformitat en la facturació (augmenta la consideració de preus abusius en el sector dels subministraments bàsics i en les telecomunicacions per tarificacions addicionals); garanties (especialment en electrònica i reparacions de vehicles); clàusules abusives (clàusules terra en hipoteques i comissions bancàries i temes de permanències i contractacions en telecomunicacions); i, també, per temes relacionats amb incompliments i disconformitat en les condicions contractuals (sobretot per operacions dutes a terme per Internet).       

El tinent d'alcalde i responsable de Promoció Econòmica ha atribuït el descens de consultes rebudes així com l'increment de reclamacions al fet que "el consumidor està molt més informat i presenta un perfil més crític i conformista". Altrament, també ha destacat una major resposta per part de les empreses i voluntat d'aconseguir una solució per tal d'evitar haver d'anar a l'arbitratge i un creixement considerable de l'ús de les noves tecnologies per a la contractació de serveis i per a l'adquisició de productes.  A més, ha remarcat que un 35% de les atencions prestades per l'OMIC i la JAC de Lleida han estat a persones de fora de la capital del Segrià.    

Finalment, Rafael Peris ha explicat que la Junta Arbitral de Consum de Lleida ja compta amb 506 empreses adherides, a més de 10 gremis i associacions i de 2 associacions de consumidors. L'Ajuntament de Lleida està duent a terme campanyes per sumar noves adhesions.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés