Publicado 12/11/2015 11:12

Renoven 49 ambulàncies a l'Alt Pirineu i la Catalunya Central dins del desplegament del nou model de transport sanitari

ACN Sort.-Aquest dijous es posen en marxa 49 noves unitats del SEM a l'Alt Pirineu (16) i a la Catalunya Central (33). A l'Alt Pirineu les noves ambulàncies donaran servei a prop de 77.000 ciutadans, mentre que a les comarques centrals a més de 500.000 ciutadans. La renovació forma part del desplegament gradual del concurs de Transport Sanitari Integrat a tot el territori català. A partir d'ara, el SEM s'encarrega de centralitzar la gestió de tot el transport sanitari públic de Catalunya, fins ara coordinada entre el CatSalut –per al transport no urgent- i el SEM –transport urgent-. L'objectiu és millorar la coordinació de les dues modalitats de transport, l'ús dels recursos i la seva gestió.En concret, les 16 ambulàncies que es posen en marxa a l'Alt Pirineu corresponen a 11 unitats de Suport Vital Bàsic (SVB) integrades per dos Tècnics d'Emergències Sanitàries (TES), 5 unitats de Suport Vital Avançat (SVA) integrades per un metge i\/o un infermer i un TES, que donaran servei a prop de 77.000 ciutadans.Així mateix, Catalunya Central comptarà amb 33 noves ambulàncies: 26 unitats de SVB, 6 unitats de SVA i 1 Vehicle d'Intervenció Ràpida (VIR) amb un metge i un TES, que donaran servei a més de 500.000 ciutadans.El concurs de les noves ambulàncies manté el pressupost de licitació del 2014, amb 214 milions d'euros anuals i aposta per la unificació de la gestió del transport sanitari urgent i no urgent, segons informa el departament de Salut a través d'un comunicat. A més, també asseguren que es mantenen els llocs de treball, s'augmenten el nombre d'hores contractades i de vehicles respecte el 2014 i es prioritza l'assistència qualificada sobre el trasllat de pacients. El nou model del transport sanitari replanteja els recursos disponibles en funció de les necessitats i els fluxos sanitaris de cada territori. Segons informa el Departament, inclou, com a novetat, la priorització de l'assistència dels pacients 'in situ' sobre del trasllat dels mateixos, amb la incorporació de nous Vehicles d'Intervenció Ràpida (VIR). Els VIR, que no efectuen trasllats, són turismes més àgils que les ambulàncies convencionals i estan integrats per un metge i un TES. Estan situats estratègicament a tot el territori, amb la finalitat d'oferir una primera valoració de l'estat del pacient, així com dels recursos necessaris a desplegar per fer front a l'incident. El VIR estan en funcionament a la ciutat de Barcelona des de fa gairebé sis mesos. Una imatge renovadaA banda, la pintura base de les noves unitats és d'un sol color, el groc. Per a Salut, això evita difícils retolacions corbades alhora que facilita les reparacions de possibles ratllades o cops. A més, la nova imatge "és més senzilla, harmonitzada amb la resta de cossos d'emergències i s'estampa amb vinils, reduint els costos i evitant-ne la degradació".Tecnologia més avançada Les ambulàncies incorporen canvi automàtic i tecnologia d'il·luminació led, que permet tenir consums més baixos d'electricitat i millora qualitativament l'anterior sistema d'il·luminació. També s'ha actualitzat tota l'electromedicina que contenen les ambulàncies, incloent un nou equipament monitor, cardiocompressor i respirador d'última generació. Es tracta d'un aparellatge que s'adapta a les necessitats del pacient alhora que facilita la feina dels professionals, ja que és més senzill i més lleuger, cosa que el fa més fàcil de transportar. A banda, s'han ampliat equipaments com el sistema de retenció, mobilització i immobilització infantil, fet que adapta les unitats per un millor trasllat pediàtric, així com un nou matalàs de buit, fèrula de Kendrick, entre d'altres. Les comunicacions entre les ambulàncies i la Central de Coordinació Sanitària del SEM (CECOS) seran a través d’un PC embarcat, que disminuirà el trànsit de veu. A més, aquest ordinador disposa d'un navegador amb un programa específic per a emergències, que busca la ruta més ràpida en qualsevol via, independentment del sentit de la marxa, i que mostra automàticament tota la informació actualitzada, tant del lloc de l'incident com de l'estat del pacient. Segons informa Salut a través del comunicat, aquest contracte de prestació del servei de transport sanitari integral de Catalunya, amb un valor total de 214 milions d'euros, garanteix un augment del nombre d'hores en un 5,29% i manté els llocs de treball i el nombre de vehicles que prestaran servei. El seu període de vigència és de 6 anys, prorrogable fins a un màxim de 10.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés