Actualizado 07/10/2015 13:36

L'Ajuntament de Sabadell negocia un protocol amb Endesa per evitar nous talls de subministrament a famílies vulnerables

Els serveis socials han atès la meitat de les 60 famílies a qui Endesa va tallar la llum al juliol per 'punxar' el servei il·legalment

Sabadell (ACN).-

L'Ajuntament de Sabadell està negociant amb Endesa Distribució per tal de consensuar un protocol d'actuació en els casos en que hi hagi famílies en situació de vulnerabilitat que estiguin 'punxant' el servei per tal d'evitar el tall sense que els serveis socials hagin pogut actuar. Les negociacions van sorgir després que el 22 de juliol la companyia tallés el subministrament a 60 famílies de Can Puiggener, de les quals més tard es va comprovar que no totes estaven connectades irregularment. Els serveis socials han atès la meitat de les famílies amb diferents casuístiques. En 14 casos s'ha fet una aportació econòmica per regularitzar les instal·lacions, mentre que 10 més estan en vies de resolució.El 22 de juliol passat a primera hora del matí, operaris d'Endesa Distribució acompanyats dels Mossos d'Esquadra van procedir al tall del subministrament elèctric en 60 domicilis dels carrers Cartago i Sagunt. L'acció es va dur a terme sense avisar prèviament el Consistori, que no va tenir constància del que havia passat fins que el tall ja s'havia produït. El tinent d'alcalde d'Acció Social i Ciutadania, Gabriel Fernàndez, ha explicat aquest dimarts que es van posar en contacte amb la companyia i es van apropar al barri, on ha assegurat que va observar com els operaris restablien el subministrament a alguns domicilis on s'havia tallat per error perquè no estaven cometent cap frau.

Des de llavors, s'han atès a 30 de les 60 famílies afectades, que són les que es van dirigir als serveis socials. En sis casos es va comprovar que estaven ocupant un habitatge i per això se les va instar a regularitzar la situació com a pas previ i necessari per poder restablir la llum. D'entre aquestes famílies s'han buscat solucions molt diverses com negociar directament amb els propietaris o buscar lloguers socials si els habitatges eren propietat de bancs.

D'altra banda, s'han destinat aproximadament 14.000 euros a obtenir cèdules d'habitabilitat i adequar les instal·lacions en 14 casos més. Paral·lelament, s'està treballant en deu casos més, dels quals cinc estan obtenint la documentació i les instal·lacions en regla i cinc més tenen algun tràmit pendent. Per últim, hi ha nou famílies que es van dirigir directament a Endesa per posar solució al problema. 

Fernàndez ha reconegut que es van donar "situacions complicades" ja que ha recordat que l'acció es va produir enmig d'un onada de calor i que hi havia famílies amb gent gran o nens molt petits. Ha detallat per exemple que hi havia famílies que acabaven de rebre la targeta per comprar aliment fresc i es van trobar sense poder fer servir les neveres o persones que depenien d'aparells respiratoris que necessiten corrent elèctric.

Per això, el Consistori està treballant en l'elaboració d'un protocol amb Endesa Distribució per tal d'evitar que una situació com aquesta es torni a repetir. Fernàndez ha dit que cal ser "proactius" i quan l'Ajuntament tingui constància que hi ha famílies que estan adquirint el servei de manera irregular es pugui actuar per regularitzar la situació i evitar l'exclusió. En aquest sentit, també ha fet una crida a les famílies en aquestes situacions per tal que s'acostin als serveis socials per abordar les seves problemàtiques. El tinent d'alcalde però ha reconegut que "no és fàcil" aquesta negociació amb la companyia, que també s'estendrà a les comercialitzadores.

Ha apuntat també que les companyies han de ser conscients de les realitats socials que hi ha darrere d'aquestes accions i ha assegurat que l'objectiu de l'equip de govern és donar compliment a la llei contra l'emergència en l'àmbit de l'habitatge i la pobresa energètica aprovada al Parlament.

Sobre la possibilitat de canviar de companyia distribuïdora, Fernàndez ha explicat que s'estan estudiant possibilitats en tots els subministraments per tal de donar entrada a altres tipologies com són les cooperatives però ha alertat que s'ha de tenir en compte que la companyia ha de garantir que pot prestar el servei a una ciutat com Sabadell. 

Nova organització dels serveis socials

D'altra banda, Fernàndez ha explicat que el govern municipal està treballant en una nova organització dels serveis socials per tal que hi hagi una unitat dedicada exclusivament a la detecció i l'atenció de l'emergència social, que permetria donar resposta a situacions com la generada pel tall de subministrament. D'aquesta manera, es diferenciaria l'acció que es dirigiria a aquest aspecte i la destinada als serveis socials tradicionals.

El tinent d'alcalde ha afirmat que s'està treballant en un pla participatiu que vol comptar tots els grups municipals, l'equip de serveis socials i les entitats socials amb la voluntat de planificar un política social fins al 2015, ja que ha asseverat que projectar una política basada en els temps electorals "no té sentit".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés