Actualizado 30/06/2015 08:11

El grup MMM de tubs per a l'automoció preveu facturar un màxim històric de 35 MEUR i entrar al mercat xinès

Agencia Catalana de Noticias
ACN

El gerent de l'empresa augura una etapa de creixement internacional i alerta que "si no ets un proveïdor global, tens moltes portes tancades"

Molins de Rei (ACN).-

"Estem en una etapa maca. Facturem més, guanyarem diners i creixerem internacionalment". És la radiografia del grup MMM, dedicada a la transformació de tubs metàl·lics sobretot per a l'automoció, que en fa el gerent, Jordi Priu. Després d'uns anys duríssims en què les vendes van passar dels màxims històrics del 2007 a la caiguda del 2008, l'empresa de Molins de Rei preveu facturar 35 MEUR el 2015 -molt per sobre dels 29 MEUR d'abans de la crisi- i es prepara per tres grans reptes: ampliar la principal fàbrica que té a Romania; consolidar-se a Rússia i entrar al mercat xinès en dos anys. "Si no ets un proveïdor global, tens moltes portes tancades", afirma Priu, distingit amb el Premi Jove Empresari.Jordi Priu projecta el futur de l'empresa amb l'ambició de qui, després de superar uns anys "molt difícils" i sortir-ne "reforçat", estudia mapa i calendari per fer un gran salt internacional i continuar guanyant-se la confiança dels gegants de l'automoció. "Hem vist de molt prop la desaparició i possible mort de la nostra empesa. I quan després d'això, et revifes i tens èxit, ho valores molt més", afirma a l'ACN. L'empresa Manufactura Moderna de Metales té més de 500 treballadors entre la seu central de Molins de Rei (Baix Llobregat) i les fàbriques de Romania i Rússia.

El grup es dedica al disseny i producció de tubs metàl·lics -principalment de motor, de combustible i fre i estructurals- i s'ha consolidat com a proveïdor dels principals fabricants de vehicles a Europa. Entre els seus clients principals, hi ha Renault, Nissan, Wolkswagen, Audi, Peugeot, Toyota, Volvo, AutoVaz, BMW i Citroën. Priu recorda que a mitjan anys 90, el seu pare va prendre una "decisió estratègica" per crear "un departament potent d'enginyeria i apostar pel model de proveïdors de desenvolupament" en lloc de limitar-se a la fabricació de les peces. L'empresa s'ha posicionat com a 'partner' estratègic i aquesta col·laboració des de la primera fase del disseny fins a la producció n'és el "valor afegit" que els permet guanyar "competitivitat".

Priu assenyala que en la indústria de l'automòbil "els projectes són cada vegada més globals". "Els clients volen tenir un únic proveïdor a nivell mundial perquè els faci els volums d'Europa, Àsia i els Estats Units", explica. I l'estratègia de MMM passa per aquesta expansió internacional: "Volem ser un dels proveïdors globals en la transformació de tub metàl·lic per a motor".

Un dels grans reptes és l'entrada al mercat xinès, el primer en volum a nivell mundial. "Hi hem de ser presents i ara estem mirant la millor manera de ser-hi d'aquí a dos anys", avança Priu. Una altra de les posicions estratègiques per a MMM és Rússia, on el setembre del 2014 el grup va posar en funcionament una planta per donar servei principalment a les empreses de l'automoció establertes en aquest país. "Com que aquesta és una inversió a curt i mitjà termini, no ens fa por aquesta petita davallada del mercat rus. Hi ha moltes oportunitats i esperem poder-les explotar", afirma. 

També, en els propers mesos, l'empresa ampliarà en un 50% la superfície de la fàbrica de Romania, una planta de 5.500 metres quadrats d'alta tecnologia i amb capacitat per produir tota la gamma de productes del grup. Si el 2006, quan la van implantar, els responsables esperaven que algun dia estigués plenament operativa, ara veuen com se'ls ha "quedat petita". A Romania, MMM també va obrir, el 2013, una planta de tractament superficial amb capacitat per proveir serveis al grup i a clients externs.

Priu va assumir la direcció general de l'empresa el 2010, quan va tornar de Romania, després de liderar la implantació de la primera planta a la ciutat de Turda. Sobre la seva gestió, que l'ha portat a ser reconegut amb el Premi Jove Empresari aquest mes de juny, destaca que ha "apostat fort per la internacionalització i la diversificació" i també ha aportat ser "agressiu per aconseguir nous clients i guanyar quota de mercat". Precisament, un altre dels reptes de MMM és la diversificació de l'activitat més enllà de l'automoció.

Expectatives de rècord després de la crisi

Segons les previsions, el grup MMM tancarà aquest 2015 amb una facturació de 35 MEUR, mentre que el 2007, quan va assolir el seu màxim històric de vendes, en va facturar 29. Amb projectes ja tancats que entraran a producció en els propers anys, les perspectives encara són millors i es podrien superar els 44 MEUR a partir del 2016.

Ara bé, l'empresa ha hagut de superar la crisi econòmica que ha tocat durant els darrers anys el moll de l'os de l'automoció. Priu recorda la situació fulgurant en què es trobava l'economia el 2007 i que el 2008 l'empresa anava "en la mateixa línia fins l'agost". "De cop i volta, ens vam trobar amb la 'tempesta perfecta'", lamenta el gerent de MMM, que assenyala: "El setembre van baixar les vendes i l'últim trimestre del 2008 vam facturar menys que el juliol anterior". "Les expectatives eren de creixement. Veníem de màxims històrics en estocs; clients que havien invertit per duplicar línies de producció; contenidors de matèria prima que arribaven de l'altra punta del món. I de cop, es produeix la baixada en vertical de les vendes", relata.

El responsable de MMM assenyala que van superar aquesta situació "lluitant i donant-ho tot". "Vam haver de recórrer a les prejubilacions, baixes incentivades i, finalment, al concurs de creditors. No hi va haver cap altra solució. Però vam tenir la bona gestió de presentar el concurs de creditors quan tocava. Dos mesos més tard i no hauríem sobreviscut", conclou.

Un entorn privilegiat pendent de més infraestructures

L'empresa, fundada el 1944, té la seva seu central al polígon el Pla, a Molins de Rei, amb el centre de desenvolupament i la direcció general del grup. S'hi va traslladar el 1989 des de Barcelona, arran de la transformació urbanística pels Jocs Olímpics. Priu considera que el Baix Llobregat ofereix un "entorn privilegiat" per la proximitat de molts dels clients, com Nissan a la Zona Franca; de les principals infraestructures, com l'aeroport, i per ser al costat de Barcelona. "Esperem que el corredor mediterrani s'acabi fent, perquè posicionarà molt bé la zona industrial del Baix Llobregat", assenyala el gerent de MMM.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés