Publicado 11/12/2018 21:18

El Govern se suma a la petició per crear una zona de baixes emissions a la Mediterrània

L'executiu reclama la implicació de l'Estat en el finançament del transport públic a la conurbació de Barcelona

ACN

Barcelona.-La Generalitat ha anunciat que donarà suport a la declaració de la Mediterrània com a zona especial de baixes emissions (ECA) que impulsa l'Organització Marítima Internacional (OMI), en virtut del Conveni Internacional per prevenir la contaminació pels Bucs (MARPOL). Així ho ha explicat aquest dimarts la secretària de Medi Ambient i Sostenibilitat, Marta Subirà, durant la primera reunió de la comissió d'avaluació de l'acord polític per a la millora de la qualitat de l'aire a la conurbació de Barcelona. Subirà ha defensat la conveniència d'aplicar aquesta figura per reduir els contaminants atmosfèrics, com el diòxid de nitrogen (NO2), que emeten els vaixells. L'Ajuntament de la capital catalana ja va anunciar la seva adhesió a la iniciativa dies enrere.

Si s'aprova l'ECA, les infraestructures marítimes del Mediterrani restringirien l'accés als bucs més contaminants per afavorir la millora de la qualitat de l'aire a les principals aglomeracions urbanes portuàries, com ja està passant a les ECA del mar Bàltic i del mar del Nord. L'executiu català remarca que en aquestes dues zones, on les naus que sobrepassen els nivells màxims autoritzats d'òxids de sofre tenen l'entrada vetada, la contaminació s'ha reduït "ostensiblement".Més enllà d'això, Subirà ha recordat que la major part de la contaminació atmosfèrica de l'aglomeració metropolitana prové del trànsit rodat, responsable del 51% de les emissions d'NO2 i del 53% de les partícules PM10. Per això ha destacat la importància "cabdal" de l'acord polític del març del 2017 per a la millora de la qualitat de l'aire a la conurbació de Barcelona entre la Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona, l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), la Diputació i 39 consistoris més de la conurbació per reduir un 30% les emissions associades al trànsit viari en el termini de 15 anys. Un 10% haurien de minvar en 5 anys.Per contribuir a aquesta reducció s'aposta per reforçar el transport públic, i en aquest sentit Subirà ha reclamat a l'administració estatal que hi contribueixi. En aquest sentit cal recordar que el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha demanat en diverses ocasions al ministre de Foment, José Luis Ábalos, que l'Estat recuperi les aportacions al finançament de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona als nivells de 2010, quan hi invertia, aproximadament, 150 milions d'euros anuals. La Generalitat considera que els 110 milions que hi aporta actualment són "clarament insuficients".Finalment, Subirà ha insistit en la intenció del Departament de Territori i Sostenibilitat d'aplicar la vinyeta per reemplaçar els peatges en aquesta legislatura. És per això que demana complicitat a l'Estat en la seva aplicació a les vies d'alta capacitat, que, segons ha dit, permetrà un estalvi de 6.700 milions d'euros en 10 anys. Els diners, ha afegit, es destinaran a millorar infraestructures de la xarxa bàsica i secundària, a millorar el transport públic i a ambientalitzar flotes públiques i privades.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés