Actualizado 14/04/2015 14:31

Finalitza la restauració de la talla romànica del Crist que es conserva a l'església de Santa Maria de la Pobla de Lillet

Agencia Catalana de Noticias
ACN

La imatge, propietat del bisbat de Solsona, és una de les poques majestats romàniques que encara es conserven a Catalunya

La Pobla de Lillet (ACN).-

El Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC) del Departament de Cultura ha finalitzat els treballs de restauració i conservació de la talla romànica del Crist en majestat que es conserva a l'església de Santa Maria de la Pobla de Lillet, al Berguedà. La talla, de grans dimensions (145 x 131 cm), data del segle XII i representa la figura de Crist triomfant, clavat a la creu amb quatre claus. La imatge ha patit diverses intervencions al llarg dels anys i és una de les poques majestats romàniques que encara es conserven a Catalunya. La intervenció, iniciada a finals del 2014, ha tingut un cost d'11.870 euros, un 50% dels quals han estat finançats pel Departament de Cultura.La imatge és una talla de fusta que representa la figura de Crist triomfant, clavat a la creu amb quatre claus. A llarg dels anys ha sofert diverses transformacions, que es coneixen gràcies a les fotografies antigues que es conserven. Se sap que la majestat es va transformar en un Crist sofrent, mitjançant la modificació de la posició dels braços i del cap. Posteriorment, se li va retornar la posició inicial del cap mitjançant una falca afegida a la part frontal del coll i dissimulada amb un gruix de pasta en forma de barba abarrocada.

Durant el període comprès entre el 1937 fins el 1939 va sortir de la Pobla i va patir una nova intervenció. Se li va restituir la barba original, se li van modificar els braços, van aparèixer les "abraçadores" i es va canviar la creu. L'aspecte actual de la talla correspon a una intervenció feta l'any 1942 per un artista decorador que la va acolorir. El suport es trobava afectat per diverses degradacions pròpies a la naturalesa dels materials que la componen, però també per les modificacions que ha patit.

La intervenció ha consistit en una desinsectació exhaustiva, l'estudi de l'obra i un seguit de processos encaminats a la conservació de la imatge. En primer lloc, s'ha sotmès la talla a un tractament de desinfectació, que ha combinat l'acció curativa amb la preventiva. Una vegada desinfectat, es va separar el crist de la creu per poder tractar el revers. En aquest procés, s'ha pogut observar el buidatge que presentava el revers de la túnica i diverses reparacions de caràcter estructural. La més significativa ha estat que els experts han comprovat que els braços no corresponen a l'obra original.

D'altra banda, també s'han extret mostres per determinar, mitjançant diverses anàlisis, els materials compositius de les diverses restes pictòriques localitzades per sota de la policromia actual de l'escultura. També s'ha dut a terme un estudi radiogràfic per conèixer l'obra a nivell intern.

Pel que fa a la pintura, la intervenció s'ha adreçat a fixar els aixecaments, procés que s'ha combinat amb la neteja aquosa de la brutícia superficial i l'eliminació parcial de la pàtina d'envelliment que cobria tota la superfície. A continuació, s'han eliminat diverses massilles que cobrien bona part del cap per tal de recuperar la talla original dels cabells. Finalment, la presentació final ha consistit a envernissar, matisar els blancs i unificar el to general de les carnacions.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés