Actualizado 13/02/2015 08:41

El comerç de l'Eixample Morató de Vic, en peu de guerra contra el projecte de vianalització perquè "espanta els clients"

Agencia Catalana de Noticias
ACN

Els botiguers reclamen que es retorni a l'estat original d'immediat i l'alcalde demana temps perquè tothom s'avingui a la nova mesura

Vic (ACN).-

El comerç de l'Eixample Morató de Vic està en peu de guerra contra el projecte de vianalització que afecta la zona. El president de Vic Comerç, Pere Trasserra, ha explicat a l'ACN que les restriccions de trànsit i les càmeres "espanten" els clients i els provoca pèrdues. Per això que volen que l'ajuntament torni a obrir la zona a la circulació de vehicles i s'estableixi un debat sobre el model. El batlle, Josep Maria Vila d'Abadal, ha assenyalat que no farà marxa enrere i demana als comerciants un any de marge per poder valorar si el projecte funciona o no. Amb la implantació de l'illa de vianants a l'Eixample Morató el trànsit s'ha reduït un 47%, dels 23.690 vehicles setmanals s'ha passat als 12.500.El 12 de gener, coincidint amb la fi de les festes, l'Ajuntament de Vic va posar en marxa el projecte de les illes de vianants que afectava tres sectors de la ciutat: l'Eixample Morató, el Centre Històric i el segon tram del Carrer de Gurb. Després d'un parell de mesos d'informar la població, es van restringir els carrers al trànsit rodat amb un sistema de control per càmeres a les entrades de les zones, que multen els vehicles sense dret a pas. Només els vehicles de veïns residents, clients de comerços i serveis públics -facilitant prèviament la matrícula al consistori- hi poden accedir. L'objectiu de la iniciativa era fer uns carrers més amables, més segurs i amb menys sorolls.

Mentre que el projecte s'ha acceptat al Centre Històric i al Carrer de Gurb, la polèmica ha arribat amb els comerciants de l'Eixample Morató, que volen que l'ajuntament es faci enrere. Els comerços consideren que la restricció de trànsit i les càmeres han convertit la zona en un "desert" i han buidat els carrers al voltant de la Plaça dels Màrtirs. Per això demanen que es torni a obrir l'Eixample Morató a la circulació de vehicles i que s'iniciï un debat sobre el model amb el consens de veïns, comerciants i ajuntament.

Queixes dels propis clients

El president de Vic Comerç, Pere Trasserra, ha explicat que el pitjor de tot és que els comerciants han detectat que la queixa "prové directament dels clients". Això és un "llast", ha assenyalat. Destaquen sobretot la dificultat per accedir a la zona, la complicació que suposa haver d'apuntar les matrícules dels clients, la poca informació que es té i els canvis en el sentit de circulació que "confonen i fan perdre" aquells que volen anar a comprar. Per tot això, "molts clients ja ens han dit que deixaran de comprar al barri".

Trasserra ha destacat que el comerç no està en contra del projecte de l'illa de vianants, "però volem que es faci bé". Pensen que s'hauria d'instaurar "progressivament, com una taca", començar a peatonalitzar per un punt del barri", i si funciona, anar estenent la taca, però no tallar el barri sencer d'un dia per l'altre". Per això reclamen que es faci un estudi "ben fet" que doni les alternatives de circulació adients "al què Vic necessita" per poder fer una circumval·lació per la zona de l'Atlàntida i cap a la Plaça dels Màrtirs sense perdre l'accessibilitat natural.

Comerços que tanquen

Pere Trasserra ha explicat que ja hi ha hagut un parell de comerços que han tancat, la qual cosa considera que és un "fracàs". El president ha assenyalat que demanen que la mesura es tiri enrere amb rapidesa perquè no es poden exposar al fet que els tancaments es vagin succeint. Això provoca una deslocalització pels comerços del voltant, "i es perdrà la continuïtat comercial". "Si van baixant els calaixos, arribarà un moment que no podrem pagar ni les despeses i la gent haurà d'optar per baixar la persiana", ha destacat. Per això, considera que no es pot permetre anar aguantant que la situació "s'allargui en el temps".

Segons el president dels comerciants, l'Eixample Morató és un barri amb un comerç "de cada dia". Si als clients se'ls complica l'accessibilitat, optaran per anar a altres zones. Trasserra també ha criticat que amb la implantació de l'illa de vianants s'hagi tancat definitivament "l'entrada natural" al barri pel Passeig i provoca que el client "opti per no complicar-se la vida i no entrar".

L'Ajuntament no fa marxa enrere

L'alcalde de Vic, Josep Maria Vila d'Abadal, ha demanat paciència als comerciants i ha donat un any de marge per poder valorar si el sistema funciona o no. Vila d'Abadal ha recordat que l'illa de vianants és un projecte que va venir a proposta dels mateixos botiguers i en què els veïns també s'hi van avenir. El batlle ha assegurat que se li va demanar que no es fes el canvi de cop, sinó que fos de mica en mica, per anar-se posant d'acord. L'estudi ja es va dur a terme, i amb el document a la mà el batlle ha assenyalat que ja es van fer canvis que podien perjudicar el bon funcionament del barri com per exemple el canvi d'alguna direcció, permetre l'accés a tota la Plaça dels Màrtirs o fer més aparcaments i obrir el tram final del carrer Nou als vehicles. "Ara cal veure com funciona i deixar passar un temps prudencial", però Vila d'Abadal està convençut que la mesura serà "bona pel barri i pel comerç".

L'alcalde ha insistit en demanar paciència als comerciants perquè, ha apuntat, encara cal fer les obres a la Plaça Santa Clara o al carrer Nou, uns treballs que han de canviar tota la imatge del barri, "de mica en mica". I ha recordat que si s'hagués fet cas en el seu moment a les posicions en contra del pàrquing de la Plaça Major, "avui no el tindríem i ara ben bé que ens va".

Per Vila d'Abadal, "cal fer un esforç entre tots", perquè la crisi al comerç "no és només de l'Eixample Morató, també afecta al carrer Manlleu, a la Plaça o al carrer dels Argenters, és generalitzada". L'alcalde ha assenyalat que "els clients no vindran perquè sí", i ha apuntat que els comerços de la zona potser haurien de fer alguns canvis. Per exemple, ha dit, "els negocis del carrer Manlleu s'han transformat, com moltes zones de Vic, i potser els comerciants de l'Eixample Morató haurien de reflexionar en aquest aspecte". "Ells també han de preguntar-se què fa cada comerciant per intentar que la gent entri al barri i a la botiga", "i no pel sol fet de fer passar cotxes, la zona ja serà més atractiva", ha reblat.

La mà estesa per part del consistori hi és, ha assegurat l'alcalde, i per això ja s'estan sospesant iniciatives que dinamitzin la zona i facilitin i promocionin l'accés dels vianants com per exemple instaurar un mercat de km 0 a la Plaça dels Màrtirs.

Les xifres

Les illes de vianants de l'Eixample Morató, Centre Vic i el segon tram del Carrer de Gurb acumulaven un trànsit rodat de 35.747 vehicles a la setmana. Amb la implantació del projecte, s'ha passat als 22.090. Per sectors, a l'Eixample Morató s'ha reduït en un 47'10% el volum de vehicles, mentre que al Centre Històric s'ha passat dels 8.888 als 7.440 (-16'30%) i al Carrer de Gurb dels 3169 als 2121 (-32'75%).




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés