Actualizado 27/04/2015 14:11

Comencen les obres del primer tram dels túnels viaris a la Plaça de les Glòries i les inspeccions als edificis de l'entorn

Agencia Catalana de Noticias
ACN

Els treballs iniciats no tindran cap afectació al trànsit, però si que es produiran desviacions quan es construeixin els extrems del vial soterrat

Barcelona (ACN).-

L'Ajuntament ha començat les obres d'execució dels pous d'atac dels túnels viaris de la plaça de les Glòries, entre els carrers Badajoz i Castillejos. Es tracta d'uns túnels urbans - dos tubs independents unidireccionals, amb tres carrils per sentit-, que s'executaran en un termini de dos anys i que tenen un cost previst de 40,7 MEUR. El primer tram serà de 508 metres de longitud i el segon de 449 metres, el que significa gairebé un quilòmetre de túnel viari. L'Ajuntament també avalua l'estat estructural dels edificis i informa a les comunitats de veïns. La construcció dels pous d'atac no tindrà cap afectació al trànsit, únicament es produiran desviacions quan es facin els extrems del túnel.El director general de Barcelona Infraestructures Municipals S.A. (BIMSA), Ángel Sánchez, ha comentat que el moviment de terres, que es va començar el 23 d'abril, permetrà tenir vuit pous d'atac - excavacions profundes - per als passos en mina que aniran per sota les infraestructures ferroviàries ja existents. Les excavacions en mina - perforacions per pous, galeries subterrànies o a cel obert per extraure terra - no són un sistema utilitzat habitualment, ja que normalment es treballa amb tuneladores. Sánchez ha indicat que aquest serà l'aspecte més problemàtic de l'obra perquè passa per sota els estructures ferroviàries. 

Ángel Sánchez ha comentat que l'objectiu de les obres és crear vuit pantalles de formigó que permetran construir el túnel futur a cel obert. Aquesta obra també permetrà crear els quatre pous d'atac per a les excavacions en mina, ha dit. A més, Sánchez ha anunciat que els treballs dels pròxims mesos es basaran en el desviament dels serveis afectats.

Els túnels, que seguiran el traçat de Gran Via, arribaran a una profunditat màxima de 25 metres sota de la plaça, ja que hi ha diversos serveis i infraestructures en el subsòl. Concretament, estaran situats sota de les estructures ja existents: L1 metro, R1 línia de Maçanet-Massanes, R3/R4 (línies de Manresa i Puigcerdà) i la línia d'Estació de França- Sants.

El director general de BIMSA ha exhortat que és important assegurar les estructures ferroviàries que ja hi eren "així com la de tots els edificis circumdants". Per això, s'ha dissenyat un pla d'auscultació que s'encarrega de veure el comportament dels treballs i la interrelació que té amb l'entorn, ha dit. A més, també ha comentat que les obres no afectaran a les línies existents, ja que es passarà per sota i "intentarem que no se'n adonin".  

Per aquest motiu, el director general ha comentat que s'han de posar uns tubs d'1,1 metres de diàmetre i formigonar-los perquè les estructures no cedeixin. Després, s'excavarà en mina per sota dels tubs, ha dit. Sánchez ha exclamat que és la part més "delicada" de l'obra.

Un quilòmetre de túnels urbans

El túnel s'executarà en dues fases. Es tracta de dos túnels urbans - dos tubs independents amb circulació unidireccional- que tindran una longitud de 957 metres en total, i que recolliran el trànsit de Gran Via, amb una mitjana de 90.000 cotxes diaris. Un cop es completin els 508 metres de longitud de la primera fase en execució actualment, està prevista una segona fase de túnel de 449 metres de longitud entre el carrer Badajoz-Rambla del Poblenou.

La segona fase es tracta d'un tram rectilini i amb la mateixa secció en ambdós sentits que passarà deu metres per sota de Gran Via. Aquesta obra s'allargarà dos anys més, i per tant seran uns quatre anys de construcció fins que l'obra estigui completament acabada.

El director de BIMSA ha explicat que el trànsit es veurà afectat en aquells punts on s'hagin de fer etapes per fases, però sempre romandrà obert. Sánchez ha dit que quan es facin els extrems del túnel, tant en sentit Llobregat com Besós, s'haurà de fer un desviament de trànsit però en la "mateixa mesura" en què es va fer per a la zona de desconstrucció.

Mesures de seguretat i informació als veïns durant les obres

Amb motiu de l'inici de les obres dels túnels viaris a la plaça de les Glòries i com a qualsevol obra d'excavació, l'Ajuntament de Barcelona a través de BIMSA, duu a terme unes inspeccions prèvies als edificis de l'entorn per garantir la màxima seguretat de l'obra. Les inspeccions van començar a finals de març i es fan sobre uns 45 edificis (850 habitatges aproximadament).

Primerament, s'ha fet un avís i una reunió amb els representants de les comunitats de propietaris, on s'ha donat informació sobre les obres que es duran a terme i sobre les visites d'inspecció prèvia als edificis.

També s'han fet reunions amb les comunitats de propietaris on s'ha traslladat la informació sobre les obres i les visites i s'han entregat fulletons. També s'ha donat un calendari de visites a les comunitats.

Per dur a terme el procediment de concertació de cita per a la visita, es penjaran cartells d'informació a les porteries, amb un quadre d'agenda.

A més, es posaran uns dispositius d'auscultació a les façanes, amb perns d'anivellament i prismes col·locats a la façana per mesurar el moviment i saber si el procediment que es duu a terme és correcte. Per fer aquesta auscultació, el director de BIMSA ha informat que es disposa d'uns prismes, inclinòmetres i extensòmetres que es col·locaran als edificis.

Ángel Sánchez ha llançat un missatge als veïns afectats per l'obra i ha dit que "espera" que estiguin tranquils, ja que seran unes obres "que mereixerà la pena veure-les".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés