Actualitzat 28/10/2015 18:41

Carlos Bunga qüestiona els objectius del museu en una exposició a la Capella del Macba

Exposición 'Capella' de Carlos Bunga
Foto: MIQUEL SALA/MACBA

   BARCELONA, 28 Oct. (EUROPA PRESS)

L'artista portuguès establert a Barcelona Carlos Bunga qüestiona els objectius de conservació del museu en una exposició a la Capella del Museu d'Art Contemporani de Barcelona (Macba), que ha suposat el retorn a l'espai de l'exdirector Bartomeu Marí, que comissaria la primera intervenció de l'artista a la capital catalana.

   L'exposició, titulada 'Capella' i que es podrà veure des d'aquest dijous i fins al 7 de febrer, arrenca d'un diàleg de Bunga amb la identitat i el passat de l'edifici, anteriorment destinat a un ús religiós.

   "L'edifici tenia una càrrega de passat molt forta, les maquetes del segon espai parlen sobre una possibilitat de futur, i el present som nosaltres que deambulem per la capella", ha ressenyat l'artista en una roda de premsa.

   En una de les tres parts de l'exposició realitza un empelt a base de cartró i pintura a la paret de l'espai, a la qual dota de vitrines per posar accentuar la voluntat de conservació d'objectes fràgils que defineixen el museu.

   "I si el museu no fos res més que una màquina dedicada a produir immortalitat en els objectes perquè nosaltres, mortals, poguem recordar la nostra fragilitat?", es pregunta l'artista.

   L'exposició s'obre amb 'Espai invisible', una peça en la qual dos monitors emeten imatges d'unes golfes inaccessible de la capella que, desproveïts de la seva funció i utilitat aparent, tornen a activar-se gràcies a la mirada dels visitants de l'exposició.

   En la nau central, i amb el títol 'Capella', s'alça una gran construcció de cartró, pintura i cinta adhesiva que vol oferir un contrapunt constructiu a la solemnitat i perennitat de la pedra, material essencial del monument.

   Aquest considerat 'antimonument' s'erigeix per la crítica de la immobilitat del que és permanent i en celebració de la necessitat de reconstruir a cada instant el significat dels entorns físics i immaterials de les persones.

"DIÀLEG BRILLANT"

   El director del Macba, Ferran Barenblit, ha celebrat que l'exposició "dialoga amb l'espai de manera brillant", i té la força de l'experiència inesperada, sobtada i espiritual.

   El comissari Marí, que havia projectat l'exposició abans de marxar del museu, ha celebrat que la intervenció de Bunga passa en un espai ara dessacralitzat i que es desmarca del "quadrat blanc".

   Tot el treball del portuguès procedeix d'una interrogació de la pintura més enllà del llenç, la fa sortir fora de l'espai i li dóna tres dimensions, ha ressaltat Marí.

ERA PINTOR CLÀSSIC

   L'art de Bunga, pintor clàssic inicialment, s'alinea amb les condicions pròpies de la vida i es resisteix a la categoria d'allò monumental per a romandre en la mundanitat, cosa que canvia, creix i desapareix.

   Inicialment, les obres de Bunga han estat creades per a la destrucció un cop acabi l'exposició, i les ha dotat d'una dimensió temporal i efímera expressa, tot i que en aquesta ocasió l'artista no té una decisió presa, encara que tot pot ser.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés