Publicat 19/01/2016 14:55

Worldwatch defensa integrar la naturalesa a la ciutat i reduir el vehicle privat

El miembro del Comitè Ejecutivo del Club de Roma, Joan Rosàs, y Gary Gardner
EUROPA PRESS

BARCELONA, 19 gen. (EUROPA PRESS) -

El director de publicacions de l'institut Worldwatch Institute (WWI), Gary Gardner, ha defensat aquest dimarts integrar la naturalesa en les urbs amb corredors de biodiversitat, zones verdes i parcs, i reduir el vehicle privat a favor del transport públic i l'ús de la bicicleta amb la finalitat de crear "ciutats sostenibles".

Aquests són dos dels eixos inclosos a l'informe 'L'estat del món 2016. L'acceleració de la transició cap a les ciutats sostenibles' del WWI, que ha presentat aquest dimarts Gary Gardner al Palau Macaya de Barcelona, en unes jornades organitzades amb The Club of Rome i Obra Social La Caixa.

Ha plantejat el model de ciutat sostenible davant de la "urbanització" mundial, ja que la població de les ciutats passarà de ser el 54% actual a suposar el 70% el 2050; i les urbs aglutinen entre el 60% i el 80% del consum energètic i gasten tres quartes parts dels recursos naturals, generant molts residus i contaminació.

TENIR UN PARC A 100 METRES

Segons els indicadors de Beatley, que ha subscrit Gardner, una bioinfraestructura és aquella en què el 100% de la població viu a 100 metres d'un parc o una zona verda; el 10% de la zona urbana es troba en estat salvatge o semisalvatge, i hi ha un jardí comunitari per cada 2.500 habitants, entre d'altres.

L'informe aposta per "domesticar" l'ús de l'automòbil creant ecocamins i àrees de no circulació, com ha fet Milà (Itàlia); restringir la circulació per matrícules; tancar el trànsit en alguns carrers el cap de setmana; apostar pel transport compartit, i desplaçar-se més en bicicleta o bé a peu.

REDUIR LA DESPESA ENERGÈTICA

Un altre dels principis recollits a l'informe és la reducció de la despesa energètic i dels materials per part dels països rics per "deixar un lloc mediambiental" als emergents, la població dels quals creixerà molt els anys vinents, amb el consegüent increment de les necessitats energètiques.

Així, advoca per implantar l'economia circular i apostar per les energies renovables i l'eficiència energètica; per exemple, Los Angeles va substituir l'enllumenat de túnels per 'leds' i va aconseguir reduir el 63% de la despesa, el que significa 47.000 tones de carboni, he exemplificat Gardner.

MÉS RECICLATGE I EFICIÈNCIA

També veu "insuficient" les polítiques de reciclatge de les ciutats i es mostra a favor d'imposar taxes per fomentar-ho: un ciutadà de Nova York genera 1,49 tones de residus, i un londinenc 0,32 tones a causa de l'impost sobre els residus.

Per a WWI, una ciutat sostenible és aquella que té un "govern participatiu" en què els barris tenen una veu forta en els processos de presa de decisions, els quals han de ser transparents.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés