Actualitzat 12/09/2016 18:29

El Síndic de Greuges reclama gratuïtat en els telèfons per a tràmits i informació públics

Sede del Síndic de Greuges de Catalunya
EUROPA PRESS

BARCELONA, 12 set. (EUROPA PRESS) -

El síndic de Greuges, Rafael Ribó, ha reclamat aquest dilluns en comissió al Parlament que els telèfons de la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona per accedir a tràmits i informacions siguin gratuïts i no amb cost afegit, com passa actualment amb línies com el 010 i el 012, el que contradiu el dret d'accés a la informació pública, reconegut legalment.

"L'accés telefònic no pot tenir en les administracions un cost diferent de l'electrònic i el presencial", ha apuntat, i ha lamentat també que no s'informa de les diferents tarifes en el moment de la trucada, i que les operadores telefòniques exclouen aquests números de la tarifa plana.

El síndic ja va elevar a les administracions aquestes recomanacions el juliol dle 2015, arran de queixes, i ha apuntat que segueixen sense resoldre's: la Generalitat ha comunicat que ho està estudiant i que la gratuïtat és una "qüestió pressupostària", mentre que l'Ajuntament no ha respost.

Sobre el fet que l'accés ja estigui garantit a Internet, ha advertit que no pot donar-se per assegut que tot el món té accés a aquesta tecnologia, davant de la fractura digital --que pot ser social, d'edat o de territori, entre d'altres causes--, i ha assegurat que queda molt per fer en el dret a l'accés a la informació

Ha destacat que el codi de consum català ha estat pioner a establir que les empreses han de disposar d'un telèfon gratuït per a l'atenció, molt abans que el Consell d'Europa emetés recomanacions en aquest sentit.

PRIVATITZACIÓ

El diputat de SíQueEsPot Albano Dante Fachin ha afegit que es tracta d'un model de "repagament" en què les persones paguen una altra vegada per un servei públic, com ha passat amb l'euro per recepta, que a més està en mans d'una empresa privada, una crítica a la privatització en la qual ha coincidit Pilar Castillejo (CUP), amb la problemàtica afegida que una empresa s'estigui lucrant.

Elisabeth Valencia (C's) ha lamentat la falta d'informació sobre els telèfons i ha afegit que el cost addicional d'aquest servei pot influir que més ciutadans deixin d'utilitzar-lo, mentre que Fernando Sánchez (PP) ha mostrat el seu acord a eliminar una situació que, al dificultar l'accés a la informació pública, pot "allunyar" les persones de l'administració.

La diputada del PSC Marta Moreta ha coincidit amb el síndic que la informació pública no pot ser objecte de contraprestació econòmica i ha apostat per deixar d'utilitzar aquests telèfons, mentre que el diputat de JxSí Antoni Balasch ha defensat que aquest tipus de números són importants per garantir la seguretat de la trucada, a l'hora de fer tràmits, i que quedi la gravació.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés