Actualitzat 15/07/2016 12:29

El Síndic de Greuges demana al Govern "polítiques actives" contra la segregació escolar

Colegio, escuela, aula, primaria, clase, estudiar, deberes, mochila, mochilas
EUROPA PRESS

101 escoles i 24 instituts tenen més del 50% d'alumnat estranger

BARCELONA, 15 jul. (EUROPA PRESS) -

El Síndic de Greuges, Rafael Ribó, ha demanat aquest divendres a la Conselleria d'Ensenyament de la Generalitat una "política activa" per combatre la segregació d'alumnat socialment desafavorit des de la gestió del procés d'admissió, i ha demanat un pacte polític dels grups parlamentaris i administracions amb l'objectiu de l'equitat.

En la presentació de l'informe 'La segregació escolar a Catalunya' relatiu a l'admissió d'alumnat --i que tindrà continuïtat al novembre amb una segona part sobre condicions d'escolarització--, ha lamentat que el Govern desplegament mesures "a mig gas" i no mostri un posicionament actiu per combatre les desigualtats en la composició social a través dels instruments que ofereix la normativa que regula el procediment de preinscripció i matrícula.

Ha retret que el Govern no hagi concretat un nou decret d'admissió d'alumnat, no usi de manera suficient les ampliacions o reduccions de ràtio per promoure l'escolarització equilibrada de la matrícula fora de termini i la no utilització activa de les adscripcions o la zonificació.

Ha lamentat també el "debilitament" de les mesures orientades a promoure la coresponsabilitat dels centres concertats en l'escolarització d'alumnat amb necessitats educatives específiques, amb la supressió dels contractes-programa o la menor inversió per a una escolarització equilibrada en aquestes escoles.

Aquest és un dels deu "tocs d'atenció" que l'informe del Síndic de Greuges realitza, vuit anys després d'un informe extraordinari sobre el mateix tema, i que, segons ell, constata una falta d'avenços estructurals significatius en la reducció dels desequilibris en la composició social dels centres.

El Síndic afirma que s'han produït avenços en el desplegament de mesures focalitzades en municipis i centres, articulades en la consolidació de projectes educatius, però que aquestes han de venir acompanyades de polítiques de lluita contra la segregació escolar en l'àmbit del procés d'admissió d'alumnat.

DESIGUALTATS

L'informe usa l'índex de dissimilitud --que mesura la proporció del grup que hipotèticament hauria de canviar d'escola per aconseguir una distribució igualitària, en què 0 és la de màxima igualtat i 1 la de major desigualtat-- per mesurar el nivell d'equitat, i sosté que en el curs 2006/2007 se situava en primària en 0,49 --que equival a un hipotètic 49%-- i que al 2013/2014 és del 0,48, mentre que a Secundària ha passat del 0,40 al 0,39, fet que suposa que no hi ha hagut "avenços significatius".

L'informe sosté que hi ha importants desigualtats territorials en els nivells de segregació escolar --amb diferències internes als municipis--, amb nombrosos municipis amb nivells de segregació molt elevats, i Terrassa, Cerdanyola del Vallès, Sabadell i Badalona són els que tenen major segregació interna a Primària, i Sant Vicenç dels Horts, Badalona i Espulgues, a Secundària, i ha remarcat diferències entre municipis en el desplegament de polítiques de gestió d'admissió de l'alumnat per combatre la problemàtica.

Respecte a l'informe del 2008, el Síndic ha assenyalat un increment de centres amb una elevada concentració d'alumnat estranger a Primària i un descens a Secundària: en el curs 2013/2014 hi havia 101 centres de Primària amb més d'un 50% d'alumnat estranger --4,4% del total-- i 24 instituts de Secundària, quan en el curs 2006/2007 eren 68 escoles i 20 instituts --que en el curs 2011/2012 van ser 37--.

CONSCIÈNCIA SOCIAL

El Síndic ha lamentat algunes pràctiques de difusió dels centres públics i concertats que reprodueixen els desequilibris en la composició social dels centres en el procés d'admissió, "fent discursos com qui competeix al mercat", i ha demanat a Ensenyament polítiques per construir imaginaris socials més favorables a l'equitat.

Alhora, ha retret l'escassa consciència col·lectiva de la necessitat de combatre la segregació escolar i preservar l'equitat del sistema com a bé comú, i ha assenyalat la necessitat d'establir un indicador d'èxit sobre el procés d'admissió que prevegi l'equitat: "La llibertat d'opció és un dret molt important, però no pot anar en detriment del principi d'equitat. Hi ha una dimensió col·lectiva a preservar", ha afirmat.

Per tot això, el Síndic ha recomanat noves mesures normatives per combatre la segregació escolar, com un nou decret d'admissió d'alumnat; mesures actives de planificació de l'oferta; l'ús actiu de la reserva de places com a instrument de lluita; reforçar el paper dels òrgans de garantia del procés davant de les queixes per "falsos empadronaments", i desenvolupar polítiques de conscienciació per preservar l'equitat del sistema educatiu com a bé comú.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés