Publicat 16/02/2016 15:54

Recomanen als usuaris de Vitaldent que denunciïn qualsevol irregularitat

Clínicas Vitaldent
EUROPA PRESS

MADRID, 16 febr. (EUROPA PRESS) -

Les associacions de consumidors OCU i Facua recomanen als usuaris de les clíniques Vitaldent que denunciïn qualsevol irregularitat en rebre els serveis o, si es produís, per tancament de la clínica davant dels serveis de Consum de les comunitats autònomes o a comissaria, en aquest últim cas.

Tot i això, recorden que la detenció per presumpte frau de membres de la direcció de la matriu de la franquícia, entre els quals hi ha el màxim responsable, Ernesto Colman, no ha afectat les clíniques, que continuen funcionant amb aparent normalitat.

"El fet primer és que legalment no hi ha d'haver cap canvi, els contractes han de complir-los tal com estan signats", explica a Europa Press la portaveu de Facua, Ángeles Castellano. Per tant, la franquícia no pot apujar, modificar o eliminar cap preu o tractament dels pacients per l'operació policial ocorreguda aquest dimarts.

Alhora, tampoc no pot tancar la franquícia, i en el cas que això passi, "cal posar una reclamació davant de l'empresa, per un mitjà que quedi constància de la recepció de la reclamació (carta certificada i Burofax) i davant de les autoritats de consum de la comunitat autònoma competent", afegeix Castellano.

Sobre aquesta qüestió, la portaveu de l'OCU, Ileana Izverniceanu, recomana "conservar les factures i documents que acreditin la relació contractual amb la clínica". És aconsellable guardar qualsevol documentació que demostri la vinculació amb la clínica i els serveis acordats, com el cas de pressupostos, contractes o factures.

Amb vista al futur és possible que les clíniques s'uneixin a una altra xarxa de franquícies o que cada clínica canviï de nom i s'independitzi de la franquícia. Mentre s'espera a veure què passa durant les pròximes setmanes, Izverniceanu recomana als usuaris considerar posposar i iniciar nous tractament, tractaments addicionals o pagaments.

"Les franquícies tenen total responsabilitat amb el pacient perquè, tot i que estan avalats per una marca, la relació contractual és amb la franquícia. La franquícia es pot veure arrossegada per la mala imatge de la marca però el pacient ha de saber que són dues coses diferents", adverteix a Europa Press.

Segons la seva opinió, els usuaris de Vitaldent han de "ser cauts, pacients i mantenir la calma" davant de les actuals informacions i, si veuen que hi ha algun canvi en la condició dels tractaments contractats --com un canvi de franquícia, odontòleg, modificació del tractament o preu--, és important que les esmentades modificacions quedin per escrit.

QUÈ S'HA DE FER SI S'ESTÀ FINANÇANT UN TRACTAMENT?

Si es produeix el tancament i el client està finançant un tractament, la recomanació és parlar amb la financera i reclamar que es paralitzin els rebuts de l'esmentat finançament. "Fins i tot es pot sol·licitar la cancel·lació i, depenent de l'estat del tractament, se'n pot demanar la devolució", afegeix.

Les dues associacions han demanat a les clíniques que siguin transparents i informin els seus clients per evitar l'alarma. Mentrestant, consideren que els clients han de sol·licitar les explicacions que necessitin a la clínica on són atesos, "sobretot per veure com respondran".

VITALDENT NO ÉS FUNNYDENT

Aquesta és la segona operació que la Policia porta a terme contra una xarxa de clíniques dentals, després de la del passat 29 de gener, quan es va detenir el màxim responsable de Funnydent acusat d'un delicte d'estafa, després que tanqués de la nit al matí les seves nou clíniques a Madrid i Barcelona.

Les associacions destaquen que no són el mateix cas. "Funnydent no eren franquícies, sinó clíniques pròpies, fet que significa que si l'empresa fallida les clíniques tanquen. En el cas Vitaldent parlem de franquícies i, per tant, el frau té a veure amb la matriu però no amb les clíniques que aparentment tenen els seus papers, finançament equips i personal en regla", adverteix la portaveu de Facua.

Aquesta afirmació és corroborada per la portaveu de l'OCU, que afegeix que "els delictes no tenen res a veure amb l'atenció al pacient o a no prestar el servei com Funnydent". Tot i això, "aquesta situació podria crear confusió i començar a produir-se casos de no prestar servei. Això és com una bola que se sap com comença però no com acaba", afegeix Izverniceanu, que recomana als usuaris estar atents.

Per assessorar als consumidors han habilitat dues plataformes informatives amb l'objectiu d'assessorar els consumidors a mesura que vagin tenint informació i per donar resposta als afectats i coordinar possibles accions per defensar els drets els consumidors.

Facua ha posat en marxa una plataforma per informar-los sobre els seus drets, a la qual poden sumar-se a 'FACUA.org/vitaldent'; mentre que l'OCU ha habilitat un espai dins de la plataforma Movilízate 'ocu.org/movilizate/dubtes-vitaldent'.

D'altra banda, les dues associacions adverteixen Europa Press d'un augment de denúncies i consultes relatives als serveis que presten les franquícies odontològiques. "En molts casos veiem que estan tirant els preus", explica la portaveu de l'OCU, que considera que es tracta d'un problema que deriva dels alts preus dels odontòlegs i l'actual crisi econòmica.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés