Publicat 29/06/2016 13:50

Les ombres xineses inèdites de Ramon Casas veuen la llum en una exposició al MNAC

Sombras chinescas de Ramon Casas
EUROPA PRESS

Aquestes peces reivindiquen el costat més "bohemi" i popular de l'artista català

BARCELONA, 29 juny (EUROPA PRESS) -

El Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) acull en una exposició les ombres xineses inèdites de Ramon Casas, en una reivindicació del "costat bohemi" i popular de l'artista català gràcies a una cessió privada de peces inèdites durant deu anys, que es complementa amb els fons del museu, i coincidint amb el 150è aniversari del seu naixement.

El museu albergarà, fins al 27 de novembre, 11 còmiques ombres xineses dibuixades per Casas i realitzades pel dentista Josep Meifrèn --amic de l'artista-- que Casas i els seus amics usaven en espectacles d'ombres a la taverna Els Quatre Gats i que són figures caricaturesques d'alguns cèlebres personatges de l'època, com Àngel Guimerà, segons ha explicat en una roda de premsa aquest dimecres el comissari, Francesc Quílez.

"És un conjunt inèdit que permet posar en context les ombres xineses i el llegat de Casas, no com a pintor modernista, sinó reivindicant la seva condició d'artista bohemi", ha dit Quílez, que ha detallat que en total l'espai conté 57 obres --cartells, invitacions i àlbums--, 44 de les quals pertanyen al museu.

Aquestes peces, en l'exposició titulada 'Ramon Casas i les ombres xineses d'Els Quatre Gats', es trobaven a la venda en l'època en botigues populars, fet que deixa al descobert el costat més popular de l'artista, ha dit Quílez, que ha assenyalat la seva importància tenint en compte que també van teixir ponts creatius entre Casas i artistes com Modest Urgell i Apel·les Mestres.

Alhora, posen en relleu un llenguatge de l'artista en el qual no hi havia divisió entre l'art d'elit i el considerat art menor, en una "aposta més rupturista i d'avantguarda, amb un vessant més original", tot i que després l'artista prengués un rumb més acomodatici.

UN DIVERTIMENT

"Ensenya el Casas més versàtil, divers i polifacètic", ha explicat Quílez, per a qui també és important la visió que el conjunt ofereix sobre el grup d'Els Quatre Gats, amb una mirada entremaliada i irònica de la vida, ja que aquestes peces tenien un objectiu totalment lúdic, a manera de divertiment, de reproduir la imatge dels més cèlebres personatges.

El donant Pere Giménez Meifrèn, nebot del realitzador de les obres Josep Meifrèn, ha explicat que aquestes obres van estar un temps en una caixa de cartró i que després les ha mantingut exposades a la seva llar durant molts anys, però que en veure una exposició a Els Quatre Gats dedicada a Casas i reparar que no s'esmentaven les ombres xineses, va decidir posar-hi remei.

"Vaig preguntar per què no s'exposaven i em van respondre que no sabien on eren les ombres", ha explicat Giménez, que ha assegurat que demanarà al museu unes reproduccions per a, com a mínim, tenir unes versions falses de les ombres al saló de casa seva i no enyorar-les tant.

Amb un cost de 15.000 euros, el director del MNAC, Pepe Serra, ha explicat que aquest petit espai intenta ser una aposta innovadora gràcies a una col·laboració privada "molt important".

"La propietat de les obres no és tan important: tothom veurà les obres", ha dit Serra, que ha aplaudit que abans les peces eren a casa del col·leccionista i ara són a casa de tots, i ha concretat que en quatre o cinc mesos passen per les sales d'art modern unes 300.000 persones.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés