Actualitzat 03/07/2015 13:20

Les Corts Valencianes creen una comissió d'investigació sobre l'accident de metro

Víctimas del metro siguen el pleno en las Corts
Foto: EUROPA PRESS

VALÈNCIA, 3 Jul. (EUROPA PRESS) -

   El ple de les Corts Valencianes ha aprovat amb el suport de tots els grups, excepte el PP, i coincidint amb el novè aniversari de l'accident de metro de la Línia 1 de Metrovalencia en què van morir 43 persones i 47 més van quedar ferides, l'obertura d'una comissió especial d'investigació sobre el sinistre, una proposta presentada pels grups PSPV, Compromís, Ciutadans i Podem.

   A més, s'ha aprovat una proposició no de llei a través de la qual se sol·liciten responsabilitats polítiques si del resultat de la comissió calgués dirimir-les. El PP, que ha votat en contra, ha intentat arribar a un acord en aquest punt amb la resta de grups i abstenir-se a la comissió, tot i que no ho han acceptat perquè consideren que no és "coherent" votar en contra de la comissió i a favor de la iniciativa que reclama responsabilitats polítiques. Han d'anar de manera conjunta una proposta i l'altra, han assenyalat.

   En la tribuna d'invitats estaven representants de l'Associació de Víctimes del metro 3 de Juliol (AVM3J) i alcaldes de les localitats, als qui se'ls ha donat veu des de la tribuna d'oradors de l'hemicicle una vegada finalitzat el ple. També es trobaven alcaldes dels municipis on hi va haver víctimes.

   Amb l'aprovació de la comissió, els diputats, exceptuant els del PP, s'han aixecat dels seus escons per aplaudir els membres de l'AVM3J que han assistit a la sessió i que en més d'un moment no han pogut contenir les seves llàgrimes.

   Es tracta de la segona comissió d'investigació que sobre aquest assumpte tindrà lloc al Parlament valencià, ja que la primera es va crear el 2006 poc després de l'accident i es va tancar en el termini d'un mes amb la conclusió que la culpa va ser per l'excés de velocitat del comboi. En el cas d'aquesta nova comissió, està previst que finalitzi abans del primer any de legislatura.

   Per part dels grups proposants de la comissió, PSPV, Compromís, Ciutadans i Podem, han criticat l'anterior Consell per la seva acció "deshumanitzada" i "humiliant" envers les víctimes i per tractar d'"ocultar la veritat" sobre l'accident i la seva gestió posterior.

   Alhora, han elogiat la "lluita" de les víctimes i familiars durant aquests nou anys en els quals el dia 3 de cada mes s'han reunit a la plaça de la Virgen de València. "Les famílies ens han donat una lliçó que significa que cal lluitar pel que és just i pels nostres drets", ha destacat el síndic de Podem, Antonio Montiel, qui ha preguntat al PP "quina por tenen a la veu adolorida de les víctimes. Potser creuen que els han mantingut ferms l'ànim de revenja", ha dit.

FABRA JUSTIFICA EL REBUIG "PER COHERÈNCIA"

   El portaveu del PP i expresident de la Generalitat, Alberto Fabra, ha justificat el rebuig a la creació de la comissió per "coherència" amb les seves actuacions fins ara, en les quals també s'han oposat a les 19 peticions de posada en marxa de la comissió en anteriors legislatures i perquè hi ha tres resolucions judicials. Alhora, ha defensat que va rebre les víctimes i que "sempre hi ha hagut col·laboració amb la Justícia".

   En la proposta registrada s'especifica que s'investigarà tant l'accident com la gestió posterior que se'n va fer i s'establiran responsabilitats a l'àmbit professional, tècnic, de gestió política i haurà de comptar, entre d'altres investigacions, amb una auditoria independent de gestió econòmica i en matèria de seguretat de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) des de l'any 1996.

   També amb un informe que valori els canvis en l'empresa abans i després del sinistre, les mesures de seguretat i les possibles responsabilitats de persones de la direcció de l'entitat així com amb una anàlisi de la gestió del succés a la comissió parlamentària del 2006, el tractament de la notícia en RTVV i pel Síndic de Greuges.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés