Actualitzat 08/09/2016 12:37

Identifiquen un grup de meteorits que podrien procedir de l'asteroide 21 Lutetia

Asteroide 21 Lutetia
ESA

La NASA va enviar mostres de meteorits a l'Institut de Ciències de l'Espai de Barcelona

BARCELONA/MADRID, 8 set. (EUROPA PRESS) -

Un equip internacional liderat pel Consell Superior d'Investigacions Científiques (IEEC-CSIC) ha descobert una possible connexió entre l'asteroide 21 Lutetia i una classe de meteorits del grup de les condrites carbonàcies --entre les quals hi ha Pecora Escarpment 91467 (PCA 91467)-- trobades la Terra, ha publicat la revista 'Meteoritics & Planetary Science'.

Un dels principals objectius de la planetologia és determinar la procedència dels meteorits que arriben a la Terra però de molt pocs se sap amb certesa el seu origen.

Des del Johnson Space Center de la NASA es van enviar fa uns anys unes primes làmines de PCA 91467 per al seu estudi a l'Institut de Ciències de l'Espai de Barcelona, únic centre d'investigació espanyol que és repositori de meteorits antàrtics de la NASA.

El meteorit, amb una massa de gairebé 47 grams, ha estat trobat en 1991 a l'Antàrtida i és, segons els experts, el millor preservat d'aquest grup de condrites carbonàcies, anòmal pel seu alt contingut en metall.

"A l'Antàrtida trobem meteorits no diferenciats, un llegat fòssil de la creació dels planetesimals ,els objectes primaris que van formar els planetes com els coneixem actualment, --ha afirmat l'investigador del CSIC i de l'Institut d'Estudis Espacials de Catalunya a l'Institut de Ciències de l'Espai, Josep Maria Trigo-- A diferència del que passa en altres regions, a l'Antàrtida es poden recuperar meteorits de pocs grams i escassos centímetres que poden procedir d'asteroides o cometes no mostrejats en les col·leccions de meteorits de tot el món".

Les làmines han estat analitzades i, a causa del seu grau de preservació, una d'elles ha permès aprofundir en les seves propietats reflectives mitjançant espectròmetres d'alta resolució.

L'investigador del CSIC i de l'Institut d'Estudis Espaials de Catalunya a l'Institut de Ciències de l'Espai Carles E. Moyano, ha explicat que "la importància d'aquest estudi està en el fet que la composició del meteorit PCA 91467 ens parla de la complexa història formativa del seu asteroide progenitor".

21 LUTETIA, CANDIDAT A ASTEROIDE PROGENITOR

PCA 91467 té minerals formats en condicions altament reductores. Altres minerals són característics d'alteració aquosa, barrejats amb altes quantitats de grans metàl·lics de ferro i níquel, que són minoritaris en la majoria de les condrites carbonàcies. Aquests trets, juntament amb la seva densitat mitjana, apunten, segons l'estudi, a 21 Lutetia com un dels candidats a asteroide progenitor. "Comprovar la complexitat de la seva història evolutiva i tenir un exemple així entre les mans ha estat especialment motivador", ha afegit Moyano.

En un estudi previ publicat el 2014, els investigadors del CSIC van recopilar les propietats de diverses desenes de condrites carbonàcies, entre les quals hi ha PCA 91467. Els experts van comprovar que aquesta condrita tenia un important potencial per explicar les propietats d'asteroides carbonacis processats per col·lisions.

Les propietats reflectives del meteorit des de l'ultraviolada fins a l'infraroig ho feien únic i quan els científics les van comparar amb els espectres que la sonda Rosetta de l'Agència Europea de l'Espai va obtenir de diverses regions de l'asteroide 21 Lutetia van evidenciar certes afinitats, que han portat a desenvolupar aquest estudi.