Actualitzat 04/10/2017 11:43

El Festival de Peralada acollirà la 'Madama Butterfly' més sincera, desoladora i col·lectiva

Madama Butterfly' en el Festival de Peralada
STELA SALINAS/FESTIVAL DE PERALADA

Els intèrprets destaquen la vigència del drama humà

BARCELONA, 26 jul. (EUROPA PRESS) -

L'òpera 'Madama Butterfly', de Giacomo Puccini, tindrà en el Festival de Peralada de Girona una versió més profunda, sincera, desoladora i col·lectiva amb direcció escènica de Joan Anton Rechi el 7 i 9 d'agost, amb un repartiment integrat per la soprano albanesa Ermonela Jaho, el baríton malagueny Carlos Álvarez, la mezzosoprano gironina Gemma Coma-Alabert i el tenor nord-americà Bryan Hymel.

En roda de premsa aquest dimecres, el director de festival, Oriol Aguilà, ha destacat que Rechi aporta una mirada de confrontació entre civilitzacions més enllà del tradicional enfocament melodramàtic, la qual cosa "va fascinar" l'organització des del primer moment.

La proposta, coproducció del festival amb la Deutsche Oper Am Rhein, és una òpera en tres actes situada al Japó de la Segona Guerra Mundial amb el llançament de la bomba atòmica de Nagasaki, on Butterfly --una jove geisha de Nagasaki-- espera el retorn del seu enamorat nord-americà.

Rechi ha dit que la seva aposta posa els personatges al límit, i encara que Puccini defensava que fos realment "una tragèdia japonesa", moltes vegades es fa com un drama o un melodrama; no obstant això, ell ha reivindicat més la tragèdia i la inefabilitat de la destinació.

"És una òpera italiana, no japonesa, de foc i sang, molt emocional", ha afegit Rechi, que volia treure l'obra del confort d'una casa japonesa, i ha dit que volia fugir també del preciosisme estètic en el qual s'inscriu normalment i de les versions més destrossadores que la vinculen al turisme sexual.

El resultat és una 'Madama Butterfly' al Consolat Americà, des de l'interior del qual es transmet la tragèdia personal de la protagonista i la tragèdia col·lectiva del seu poble: "Hi ha hagut l'explosió de la bomba atòmica i ella és incapaç de reaccionar", i solament pot evocar una imatge del seu estimat.

'MADAMA BUTTERFLY' REALISTA

La soprano Ermonela Jaho ha dit que quan va sentir la proposta de Rechi va considerar que "aquesta era la veritable" 'Madama Butterfly' en ser la més realista i sincera que ha cantat mai, i ha defensat l'actualitat de la desesperació que transmet aquesta òpera, veient les onades migratòries i com qualsevol raig de sol o esperança permet a l'ésser humà tirar cap endavant.

Ha destacat que és una història diferent i omple de debò i que aquesta versa sobre sentiments universals, il·lustrant la força de l'ésser humà per sobreviure: "La història és molt vigent perquè veiem tot el que succeeix entorn de nosaltres", cosa que no sona a aliè perquè està dins de cadascun.

"Hi ha cert paral·lelisme amb la meva vida i l'òpera. Jo vaig deixar Albània per ser cantant en un moment en el qual es parlava de sobreviure i jo volia ser cantant, em prenien per boja", ha agregat la cantant, que estava convençuda que les coses sortirien, com així ho espera Butterfly.

El tenor Carlos Álvarez ha bromejat amb què no és fàcil ser el cònsol americà en aquests moments: "Ens trobem encara en conflictes que ens avergonyeixen com a societat. Apunta situacions que haurien de ser solucionades de forma que el que succeeix en l'escenari hauria de ser una metàfora per no reincidir en situacions que són desagradables".

La gironina Gemma Coma-Alabert, que ha estat amb Ermonela en el Teatro Real amb una altra 'Madama Butterfly', ha assegurat que és una òpera molt diferent que sorprendrà els espectadors, en una proposta en la qual els intèrprets donaran el seu cor i connectaran amb l'espectador: "Ens posa enmig d'Alep. Passar gana, enmig de les ruïnes i veure què menjarem avui. És molt dur, però l'òpera ha de conscienciar i estar present".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés