Actualitzat 29/03/2017 20:22

El debat sobre els deures arriba al Congrés dels Diputats

MADRID, 16 oct. (EUROPA PRESS) -

El debat sobre els deures arriba al Congrés dels Diputats després de l'arrencada del curs escolar amb la proposició no de llei d'establir un marc regulador que determini el temps i la quantitat de deures en cada etapa educativa, registrada aquesta setmana per Ciutadans.

Mentre la formació d'Albert Rivera i el PSOE són partidaris de regular les tasques escolars i posar aquest debat al centre de l'atenció pública, Podem és partidari d'eliminar-les de la mà d'un canvi en la metodologia d'ensenyament i el PP considera que es tracta d'un tema que competeix als centres educatius i professors.

Ciutadans, que porta mesos proposant aquests marcs reguladors en les diferents comunitats autònomes, demana ara al Parlament el suport dels diputats nacionals per instar-lo al Govern que, a través de la Conferència Sectorial d'Educació --integrada per les CC.AA i el Ministeri--, posi en marxa una "reflexió profunda" sobre els deures, segons ha explicat la portaveu d'Educació de C's a la cambra baixa, Marta Martín.

Els grups majoritaris al Congrés coincideixen que cal debatre sobre l'oportunitat o no d'aquestes tasques extraescolars, per a les que alguns col·lectius, com l'associació majoritària de pares d'alumnes de la pública CEAPA, han exigit la seva eliminació. Aquesta organització ha llançat a més la iniciativa 'Un novembre sense deures els caps de setmana', i que ha deslligat la polèmica.

En declaracions a Europa Press, els portaveus a la Comissió parlamentària d'Educació de PP, PSOE, Ciutadans i Podem expressen la seva opinió sobre els deures en el sistema educatiu espanyol. Així, la diputada popular Sandra Moneo adverteix que "entestar-se en regular-ho tot", limita la capacitat dels docents i es trasllada "un missatge de desconfiança contraproduent per a la millora del sistema educatiu".

"Els deures han de ser un instrument que permeti reforçar allò que l'alumne ha après en classe i a crear hàbit d'estudi", assenyala la portaveu d'Educació del PP, que admet, tot i això, que "qüestió diferent" és que els deures substitueixin el treball al centre, doncs, segons la seva opinió, "és aquí on cal reflexionar".

Per al nou representant del PSOE a la Comissió d'Educació a la cambra baixa, Manuel Cruz, limitar la discussió a "deures si, deures no" és "una simplificació" i afirma que aquesta deu plantejar-se, sobretot, en els centres amb les famílies i amb les comunitats autònomes. També creu que els polítics "han d'entrar" en aquest debat.

"Cal regular els deures en el marc d'una nova llei educativa, com fan els països del nostre entorn: A França estan prohibits i a Finlàndia no hi ha deures en Primària i en Secundària es limiten a 30 minuts", posa com a exemples.

HI HA MÉS DEURES AMB LA LOMCE

Creu recorda que els alumnes espanyols dediquen més hores als deures que la mitjana de l'OCDE i, tot i això, els seus resultats "no estan a l'altura". "Això demostra que és absolutament ineficaç", afirma. També opina que amb la LOMCE els alumnes "porten major càrrega de deures a casa" perquè amb el currículum és més extens i, segons alerta, "no dóna temps a desenvolupar-lo en classe".

Una altra de les qüestions sobre les quals posa l'accent el diputat socialista és que l'excés de deures, "lluny d'afavorir l'equitat, la perjudica" i explica que hi ha nens de famílies amb un nivell sociocultural sota que no poden ajudar-los a completar els treballs que els mana el professor per a casa perquè no tenen coneixements per a això i tampoc tenen diners per pagar una acadèmia o un professor particular.

EVITAR LA CONFRONTACIÓ

La portaveu de Ciutadans, Marta Martín, creu que aquesta reflexió deu plantejar-se "fugint de la confrontació" i presumeix que Ciutadans ja ha liderat aquest debat en diversos parlaments autonòmics. "Cal posar aquest tema a l'agenda pública", insisteix Martín, que considera que cal negociar-lo amb vista a un futur 'Pacte Nacional per l'Educació'.

Tot i això, indica que en aquest debat juguen un paper fonamental els departaments d'orientació pedagògica dels centres educatius, les famílies i els professors. "No plantegem l'eliminació radical dels deures, sinó que s'adaptin a l'etapa educativa, a l'edat de l'alumne i al seu context", subratlla.

REPENSAR LA METODOLOGIA DOCENT

Des de Podem, el seu portaveu en matèria educativa, Javier Sánchez, es declara "molt en sintonia" amb el plantejament de CEAPA i considera que els deures "no funcionen" perquè no tenen efecte en la millora dels resultats, com "demostren" els informes internacionals. A més, insisteix que aquestes tasques abunden en la "discriminació" de l'alumnat de famílies amb baix nivell socioeconòmic i cultural.

"Cal repensar la metodologia docent, que no ha de basar-se només en la transmissió de coneixements, sinó que ha de tenir el pes la pràctica a l'aula i no a casa", sosté aquest diputat de la formació domicili, que opina, de la mateixa manera que el portaveu del PSOE, que el tema dels deures, i sobretot, el canvi en la forma d'ensenyar en les aules, ha de posar-se sobre la taula en les negociacions per a una "nova llei educativa".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés