Publicat 13/06/2016 11:37

El cervell dels primats està preadaptat a la imprevisió evolutiva, segons un estudi

Primates
CRAIG ONEAL / FLICKR

MADRID, 13 juny (EUROPA PRESS) -

Científics han demostrat com el cervell anticipa totes les noves situacions que poden sorgir en la vida creant una xarxa neuronal 'preadaptada' per afrontar qualsevol eventualitat.

En un estudi publicat a 'PLOS Computational Biology', un equip dirigit per Pierre Enel, de l'INSERM francès, va investigar les propietats més notables de comportament dels primats, la seva diversitat i adaptabilitat.

Els primats humans i no humans poden aprendre un sorprenent varietat de nous comportaments que podrien no haver estat previstos directament per l'evolució, i ara entenem que aquesta capacitat de fer front noves situacions és deguda a la naturalesa 'preadaptativa' del cervell dels primats.

Aquest estudi mostra que aquesta adaptació prèvia aparentment miraculosa ve de connexions entre les neurones que formen bucles recurrents on els 'inputs' poden donar un salt i barrejar-se a la xarxa, com les ones en un estany, anomenat 'dipòsit' computacional. Aquesta barreja de les entrades permet una representació potencialment universal de combinacions d'entrades que es poden utilitzar per aprendre després el comportament correcte davant d'una nova situació.

Els autors demostren això amb la formació d'un model de xarxa 'dipòsit' per fer una tasca innovadora en solució de problemes. Van comparar llavors l'activitat de les neurones en el model amb l'activitat de les neurones en l'escorça prefrontal d'un grup de primats per a investigació que ha estat entrenat per fer la mateixa tasca. Sorprenentment, hi ha hagut sorprenents similituds en l'activació de les neurones, tant a la xarxa dipòsit com el model de primat.

Es tracta d'un avanç cap a la comprensió de la connectivitat recurrent local en el cervell, que prepara als primats per fer front a situacions il·limitades. Aquesta investigació mostra que, en permetre essencialment combinacions il·limitades de representacions internes a la xarxa del cervell, una d'ells està sempre a mà per a la situació donada.