Actualitzat 31/03/2017 15:11

Catalunya se situa per sobre de la mitjana espanyola i internacional a l'Informe Pisa

El sistema català guanya 12 punts en ciències en només tres anys

BARCELONA, 6 des. (EUROPA PRESS) -

Catalunya s'ha situat per primera vegada per sobre de la mitjana espanyola, europea i de l'OCDE en les competències educatives bàsiques de tipus científic, comprensió lectora i matemàtiques, a la llum dels resultats de l'Informe Pisa 2015, fets públics aquest dimarts.

Ho han explicat la consellera d'Ensenyament de la Generalitat, Meritxell Ruiz, i el president del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu, Joan Mateu, que han detallat que en la competència científica s'han assolit 504 punts (+12 punts respecte a 2012); en comprensió lectora, 500 (-1 punt) i en matemàtiques, 500 (+7 punts).

En la mitjana espanyola la competència científica supera els 493 punts, la comprensió lectora 496, i la competència matemàtica els 486, mentre que a la Unió Europea (UE) és de 495, 494 i 493, respectivament, i en l'OCDE de 493, 493 i 490, respectivament.

Tots dos han destacat el creixement en 12 punts --dels 492 de 2012 als 504 de 2015-- a l'àrea científica, que aquest any ha rebut el doble d'atenció per part dels impulsors de l'estudi, ja que si a la resta de proves els exàmens han durat tres hores, al de ciències han durat sis.

Ruiz ha atribuït l'augment exponencial en la competència científica, que no s'ha produït en una altra comunitat espanyola, al "model d'ensenyament basat en competències i resolució de situacions complexes i no en models estàndards".

Mateu ha explicat que per primera vegada les proves trianuals es van fer per ordinador i es van introduir problemes de simulació, en la línia de pràctiques implementades en les escoles catalanes.

"Portugal i Catalunya serien els dos espais educatius que més ha crescut la competència científica a l'àmbit de l'OCDE i del món", ha subratllat Mateu, que ha constatat una baixada en la majoria de territoris

Així, Catalunya se situa en la línia de països com Suècia, Alemanya, Polònia, Àustria, Bèlgica, Irlanda, els Estats Units, el Regne Unit, Noruega, Dinamarca, Suïssa, França, Austràlia, Països Baixos i Polònia.

Segons la consellera, els resultats confirmen la "bona orientació" de la transformació educativa iniciada els últims anys en el marc de la Llei d'Educació, i ha reafirmat el compromís de seguir en aquesta direcció.

QUALITAT I EQUITAT

"Tenim un sistema educatiu que avança en qualitat, però també en equitat, perquè a més de bons resultats en les franges altes també es passen en les baixes", ha ressenyat Ruiz.

Sobre la comprensió lectora, la consellera ha descartat donar-li importància al descens d'un punt, i ha subratllat que el fet important és que es situa en 500 punts.

Més de 537.591 alumnes de 18.541 centres educatius de 72 països i regions han participat a l'estudi, que ha comptat amb una mostra espanyola de 37.205 alumnes de 980 centres.

1.769 ALUMNES CATALANS

Un total de 1.769 alumnes catalans de 52 centres han participat a l'Informe Pisa de 2015, que per primera vegada totes les comunitats autònomes participen amb mostres suficients per poder ser comparades amb la resta de participants.

Catalunya participa de manera mostral diferenciada en aquest informe des de 2003, han explicat els responsables de la Generalitat, que han dit que l'estudi aporta dades del sistema educatiu en general, i no dels centres ni dels alumnes.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés