Publicat 13/04/2016 18:09

L'ATM renegociarà per incrementar el control públic de la T-Mobilitat

La concejal de Movilidad de Barcelona y presidenta de TMB, Mercedes Vidal
EUROPA PRESS

El nou títol està adjudicat al consorci format per CaixaBank, Fujitsu, Indra i Marfina

BARCELONA, 13 abr. (EUROPA PRESS) -

L'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha acordat incrementar el control públic de la T-Mobilitat, un nou sistema de pagament intel·ligent al transport públic amb el qual es passarà de la banda magnètica al xip, després que les tres institucions que la integren --Generalitat, Ajuntament de Barcelona i Àrea Metropolitana de Barcelona-- hagin decidit renegociar el contracte actual, ha informat en un comunicat aquest dimecres.

La presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i regidora de Mobilitat de la capital catalana, Mercedes Vidal, ha destacat en declaracions als periodistes que "el que ha aprovat l'ATM és com renegociar el contracte amb el seu titular" i introduir modificacions per millorar el control públic del projecte, com la gestió íntegrament pública de les dades que es recullin a partir de l'ús de la T-Mobilitat.

El contracte actual està adjudicat a l'operador privat SocMobilitat, en què s'integra el consorci format per CaixaBank, Fujitsu, Indra i Marfina, una adjudicació que des del principi va comportar reticències d'entitats com Stop Pujades o Promoció del Transport Públic (PTP) pel que fa a la gestió de les tarifes i de les dades i el manteniment de la privacitat dels usuaris.

Ara, les administracions implicades han consensuat la seva implicació per tirar endavant el projecte una vegada es renegociï amb SocMobilitat, posant l'accent en la implantació, manteniment i operació dels sistemes tecnològics, la gestió de les bases de dades i l'atenció i informació a l'usuari, ha destacat la també vicepresidenta primera de l'ATM.

D'aquesta manera, es reforçarà la participació de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), garantint que tota la informació estarà gestionada per les administracions públiques, i es crearan comissions per supervisar el projecte, en les quals estaran presents totes les administracions, amb l'objectiu que totes les decisions es prenguin per consens.

"Si les tres administracions estem d'acord, tenim les coses de cara per aconseguir aquestes modificacions", ha augurat Vidal, que ha dit que l'Ajuntament hagués apostat per revertir el contracte però que costaria molts milions d'euros a la ciutadania i no era una opció a explorar, en les seves paraules.

Després de defensar que el canvi tecnològic és positiu, Vidal ha apostat perquè durant un període de temps puguin conviure els títols actuals amb el sistema de la T-Mobilitat "precisament perquè el canvi tecnològic sigui factible i no generi desconfiança a l'usuari".

Ha exemplificat els aspectes positius del canvi tecnològic amb la mesura proposada per experts de la Taula per la Contaminació --encara en estudi-- de rebaixar el preu del transport públic o fer-ho gratuït els dies de més contaminació, cosa que Vidal ha dit que actualment és molt complicat però que, amb la T-Mobilitat, seria "una qüestió senzilla d'implementar".

ADJUDICACIÓ

El contracte, d'entre tretze i quinze anys, es va adjudicar l'ctubre del 2014 per 58,1 milions d'euros que es destinaran a implementar la maquinària i el programari necessaris per llançar la T-Mobilitat ea totes les empreses de transport públic que formen part del sistema tarifari integrat.

Es preveu que el consorci liderat per CaixaBank percebrà entre 22 i 25 milions d'euros anuals per una inversió inicial de 70 milions --per a màquines de venda i validadores--, ja que cobrarà 0,0197 cèntims de l'administració per cada validació que es realitzi.

La voluntat del Govern és que el desplegament de la T-Mobilitat, que substituirà els 84 abonaments actuals --catorze tipus de títols per sis zones de transport--, s'iniciï a Barcelona i estigui operativa a la resta del territori entre aquest any i el que ve.

La T-Mobilitat incorpora una tecnologia 'contactless' amb un xip electrònic que es podrà implantar a la mateixa targeta i a altres suports com rellotges, polseres, roba i 'smartphones', i el preu del transport estarà adaptat a la mobilitat de cada ciutadà, de manera que es premiarà la recurrència: el preu del viatge serà més barat com més desplaçaments es facin.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés