Publicat 23/02/2016 16:21

L'Apdcat alerta dels riscos de la geolocalització per a la privacitat

La directora de la Apdcat, Àngels Barbarà
EUROPA PRESS

Insta els usuaris a no deixar "devaluar" la protecció de les dades per les noves tecnologies

BARCELONA, 23 febr. (EUROPA PRESS) -

La directora de l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades (Apdcat), Àngels Barbarà, ha alertat aquest dimarts dels riscos que pot comportar la geolocalització en el mòbil per a la privacitat de les persones, que moltes vegades no són conscients de la quantitat de dades personals que faciliten pel simple fet de dur el seu telèfon.

En una jornada al Palau Robert de Barcelona sobre privacitat i geolocalització organitzada per l'Apdcat i la Fundació Mobile World Capital Barcelona, ha indicat que la geolocalització aporta beneficis com facilitar la seguretat dels menors, localitzar persones en accidents o catàstrofes, i trobar serveis a l'hora d'arribar a un lloc nou.

Tot i això, la capacitat de geolocalització permanent implica que terceres persones o entitats puguin accedir a informació agregada per elaborar un perfil dels hàbits i cercle de relacions de l'usuari, podent descobrir informació sensible --com ideologia política, creences religioses o estat de salut-- sense que la persona analitzada sigui conscient.

PERFIL EN UNA SETMANA

Barbarà ha destacat que un estudi de la Universitat de Nova York indica que això és possible amb només una setmana d'observació de les dades que una persona genera a través de l'ús del mòbil, i ha advocat per fixar els mecanismes per "prevenir i minimitzar els riscos sense obstaculitzar la innovació".

Alhora, ha instat els usuaris a no deixar "devaluar" la privacitat per les noves tecnologies, i ha apuntat al preu indirecte que pot tenir descarregar una app gratuïta que capti les nostres dades.

Ha posat l'exemple d'una app llanterna que demana accés a geolocalització, llista de contactes i registre de trucades de qui la descàrrega, quan res d'això cal per donar llum: "Les conseqüències poden ser molt pitjors que la gratuïtat del servei".

El cap de l'Assessoria Jurídica de l'Apdcat, Santiago Farré, ha indicat que analitzant 200 tweets d'una persona es pot saber on està tot i que no ho digui, i que conèixer els hàbits d'un usuari permet no només tenir controlat el seu present i passat, sinó predir què farà en el futur.

CAUTELA

Ha opinat que l'actitud davant d'aquesta exposició pública per la tecnologia "no ha de ser de preocupació ni de desconfiança, però sí de cautela", i que per reduir riscos d'invasió de la privacitat s'han de llegir les condicions del que descarreguem al mòbil i revisar-lo després de les actualitzacions, perquè es poden desconfigurar paràmetres que ja havíem definit per protegir-nos.

En declaracions a Europa Press, també ha recomanat llegir la "poca informació" sobre privacitat que donen els nous objectes connectats que comprem, que no és només el cas de dispositius mòbils, sinó també de 'wereables', televisors i vehicles, entre d'altres.

El coordinador d'Auditoria i Seguretat de la Informació de l'Apdcat, Ramón Miralles, ha afirmat que amb l'evolució de la tecnologia, les dades de geolocalització "són la penúltima frontera de la privacitat", ja que l'última són els implants de tecnologia al cos.

A més, ha exemplificat com a aportació involuntària de dades que una xarxa wifi d'un comerç permet saber si un usuari és habitual tot i que no es connecti, perquè detecta quantes vegades entra a l'establiment aquest mòbil.

APLICACIONS PRÀCTIQUES

El representant del Consell de Regulació Digital de Telefónica Digital, Antonio Muñoz, ha parlat de beneficis de la geolocalització com la detecció d'ús fraudulent de targetes de crèdit a l'estranger, mirant si el mòbil està prop del caixer d'on s'han extret diners.

També ha defensat el Big data --amb dades agregades de moltes persones però de caràcter anònim-- i les seves aplicacions, com millorar la promoció turística d'una zona a l'hora de detectar la procedència dels visitants, controlar pandèmies --coneixent per on hi ha més moviment de persones--, i gestionar la mobilitat després de catàstrofes naturals.

Front a les crítiques a la invasió de la privacitat, ha apostat per basar les mesures preventives no només en funció del risc sinó de la probabilitat que es produeixi, i també ha apuntat a l'estandardització i al desenvolupament de bones pràctiques per part de les empreses.

El responsable de Màrqueting Digital i Social Media a Abertis Autopistes, Joan Casanovas, ha explicat l'app que va llançar la companyia l'estiu passat 'Autopistes en ruta', que ofereix l'estat del trànsit en temps real, càlcul de rutes i facilita l'assistència en cas d'accident, amb una trucada automàtica d'emergència davant d'una frenada forta i geolocalització.

També permet informar d'incidències detectades per l'usuari en la via, localitzar el vehicle per trobar-lo quan no recordem on està aparcat, i accedir a recorreguts anteriors, entre d'altres.

El director d'Operacions de Bip&Drive (plataforma participada per Abertis, Itinere, Cintra i CaixaCard), Héctor Cerrada, ha explicat que la companyia té 450.000 dispositius de telepagament automàtic en aparcaments i peatges, el 25% de la quota de mercat, i que en el seu cas la geolocalització permet a l'usuari pagar sense necessitat de parar el seu vehicle.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés