Actualitzat 30/03/2017 17:31

El jutge exculpa el conductor de l'autobús de Freginals on van morir 13 universitàries

Els Mossos van concloure que la causa va ser el cansament del conductor, que va complir amb els descansos

TARRAGONA, 9 nov. (EUROPA PRESS) -

El Jutjat d'Instrucció 3 d'Amposta (Tarragona) ha arxivat el procediment penal obert per homicidi imprudent i lesions contra el conductor de l'autocar que va patir un accident a Freginals el 20 de març on van morir 13 universitàries d'Erasmus i 34 persones van quedar ferides.

Segons ha informat aquest dimecres el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), la jutge no veu indicis de delicte després de constatar que no hi va haver fallada mecànica, la conducció era estable i la velocitat adequada, el conductor va donar negatiu en alcohol i drogues, no hi va haver distracció amb dispositius mòbils i havia fet el descans pertinent.

La jutge pren aquesta decisió després de prendre declaració a les víctimes, als treballadors de l'empresa d'autobusos i als seus directius, rebre informes pericials dels Mossos d'Esquadra, l'informe del tacògraf sobre descansos, velocitat i trajectòria, l'informe de carreteres i els informes forenses.

Segons recull en la seva sentència la jutge, el conductor circulava de manera estable a la velocitat màxima permesa per a la via, 100 quilòmetres per hora, i a 300 metres del lloc de l'accident el vehicle "sense motiu aparent" es va desplaçar cap el marge dret de manera suau i sense canvis de direcció sobtats.

Alhora, amb anterioritat es van produir variacions significatives de velocitat que no es justificaven per la intensitat del trànsit ni amb el traçat de la via, recull la sentència judicial.

Per tot això, l'informe pericial dels Mossos d'Esquadra concloïa que la causa de l'accident es devia al cansament del conductor.

El conductor el dia dels fets va respectar el temps de conducció i descans diari reglamentari, i quan es va produir l'accident també havia complert amb el temps de conducció ininterrompuda perquè portava al volant 1 hora i 47 minuts, a més que no va anar a sopar i es va quedar descansant.

QUEDA LA VIA CIVIL

Per això, la jutge considera que "els anteriors fets denoten la inexistència d'una responsabilitat de la gravetat que és exigida pel Codi Penal, no apareixent indicis de la comissió dels delictes que se li imputen", si bé deixa oberta la porta a les responsabilitats civils en les que hagi pogut incórrer.

La jutge descriu després de la investigació que a les 5.51 hores d'aquell 20 de març l'autocar circulava per l'autopista AP-7 a l'altura del quilòmetre 333,2 en sentit la Jonquera quan va sortir de la via pel marge dret, i una vegada reincorporat a la via va tornar a sortir pel costat esquerre, a la zona de la mitjana que separa els dos sentits de la circulació.

Com a conseqüència el vehicle va bolcar pel seu lateral esquerre per sobre de la barrera de protecció lateral envaint completament el carril esquerre de l'AP-7 en sentit Alacant i part del carril dret del mateix sentit, quan va se investit per un turisme.

Segons la sentència, en el moment en què l'investigat adverteix que s'ha sortit de la via pel marge dret, circulant a 75 quilòmetres per hora, és quan acciona el volant per retornar a la posició deguda a la calçada; tot i així, per la direcció adquirida pel vehicle i la velocitat a què anava, va comportar que l'autocar "es dirigís frontalment contra la mitjana".

Aleshores és quan es realitza "una maniobra evasiva complexa de frenada d'emergència i canvi de direcció" per aconseguir el control del vehicle, però sense èxit, per la qual cosa va xocar contra la mitjana, va bolcar i va envair el sentit contrari.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés