Actualitzat 02/09/2016 10:21

El Govern prepara una reestructuració financera de la L9 de Metro per construir el tram central

El conseller de Territorio y Sostenibilidad, Josep Rull
EUROPA PRESS

Pretén alliberar 200 milions anuals per executar obra efectiva

BARCELONA, 2 set. (EUROPA PRESS) -

El Govern està treballant en una proposta de reestructuració financera de la L9 de Metro amb l'objectiu d'alliberar recursos, destinar-los a executar obra efectiva i posar en funcionament nous trams i estacions de la línia de manera gradual, abordant el tram central entre Sagrera i Zona Universitària.

En una entrevista d'Europa Press, el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Josep Rull, ha explicat que la Generalitat ha aportat aquest any 450 milions d'euros per a la L9, dels quals 250 milions es destinen a pagar cànons d'estacions, algunes de les quals no estan encara en servei: "És la fase més ambiciosa".

El conseller ha plantejat el seu desig d'alliberar uns 200 milions d'euros anuals durant cinc o sis anys per acabar la L9, el que també crearia ocupació, ha afegit.

"Tenim l'obligació d'estalviar diners", ha dit el conseller, que ha indicat que la proposta de reestructuració financera no entra als Pressupostos de la Generalitat i que és una feina molt complexa, ja que hi ha diferents actors implicats, com entitats financeres, constructores i fons d'inversió.

La Generalitat preveu posar sobre la taula aquesta proposta aquest últim trimestre del 2016: "Estem pagant alguns elements amb un 8% d'interès. És impensable. Davant d'això hem de fer tot el possible per revertir aquesta situació", ha continuat Rull.

"El pressupost de la Conselleria és de 1.500 milions i la L9 es porta 450. Si resolem la L9 desencallem un problema que afecta el conjunt del país", ha asseverat el conseller.

Es preveu que la L9 suposi una inversió de 16.000 milions d'euros, xifra que inclou despeses financeres, 6.000 milions d'obra efectiva i 1.200 milions que queden per executar: "Volem reduir la despesa financera i estar per sota dels 16.000 milions. Creiem que és possible".

L'objectiu és que cada inversió que s'escometi en la L9 estigui operativa de manera automàtica, és a dir, que les estacions entrin en servei de manera gradual perquè el conjunt de la línia sigui al més operativa possible des del començament.

"Fins que es va posar en marxa el tram des de Zona Universitària fins a l'Aeroport de Barcelona, vam tenir 2.000 milions d'euros enterrats i sense servei. Cada euro ha de donar un servei immediat", ha asseverat.

El conseller ha reconegut que caldria haver començat pel tram central, ja que el començar pels extrems ha fet que aquests no captin tota la demanda potencial, i per aquesta raó ara se centraran els esforços a abordar el tram que travessa la ciutat, acabar el túnel i posar les estacions en serei.

RAMAL ZONA FRANCA

Sobre el ramal sud, que ha d'unir el Gornal amb el Polígon Pratenc de la Zona Franca, es preveu que les obres culminin el 2017, i actualment s'està incorporant la segona via i la segona catenària.

La Generalitat està treballant amb l'Ajuntament de Barcelona per al seu cofinançament i la posada en marxa gradual de les estacions: el consistori barceloní es farà càrrec de dos estacions del ramal, que encara estan per decidir, i el Govern aportarà el finançament, a través de recursos pressupostaris, de la resta de la infraestructura.

El febrer es va inaugurar el tram de la L9 comprès entre l'Aeroport i Zona Universitària, i estan també en servei els trams entre La Sagrera i Can Zam, a Santa Coloma de Gramenet (L9), i La Sagrera i Gorg (L10), a Badalona.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés