Publicat 25/07/2017 10:51

La Fiscalia es querella contra Jaime Botín, el qual acusa d'eludir el pagament a Hisenda d'1 milió d'euros

Jaime Botín
CORDON PRESS

MADRID, 25 jul. (EUROPA PRESS) -

La Secció de Delictes Econòmics de la Fiscalia Provincial de Madrid ha interposat una querella contra el banquer i expresident de Bankinter Jaime Botín i tres persones més els qui acusa d'un delicte contra la Hisenda Pública la quota defraudada de la qual ascendiria a 1.014.298 euros.

La Fiscalia els acusa d'haver creat un entramat d'empreses a través de la qual van deslocalitzar de manera "artificiosa" una aeronau, propietat de Botín, a Portugal, on no existeixen impostos per a aquest tipus d'activitats, malgrat que realment l'avió tenia la seva base de moviments a Espanya, en gran mesura a l'Aeroport de Torrejón.

Segons informa la Fiscalia, amb aquesta operativa els querellats van evitar fer front a l'Impost Especial Sobre Determinats Mitjans de Transport (IIDMT), quota que per mitjà de la querella se'ls reclama i que resulta després d'aplicar el tipus impositiu corresponent tenint en compte el valor de l'aeronau (10.700.000 dòlars).

El 1989 es va constituir l'empresa World Tour SA, de la qual Jaime Botín n'era propietari de la pràctica totalitat del seu capital, i l'objecte social de la qual era la compravenda i tinença de valors i més drets, "així com de béns immobles".

La Fiscalia ha assenyalat que els principals actius de l'empresa eren el 66,67 per cent de les accions de la societat Cherokee Bay, domiciliada a Jersey valorades en més de 25 milions d'euros i del 99,99 per cent de les participacions socials de World Tour Portugal, LDA, valorades en 10,5 milions d'euros.

El 2012 la societat World Tour SA, a través d'una de les persones querellades, va signar un contracte de compra amb la companyia nord-americana Cessna Aircrfat Company d'un avió per un preu total de 10.700.000 dòlars "i que es va destinar amb caràcter principal a cobrir les necessitats de desplaçaments de Jaime Botín Sainz de Sautuola i el seu cercle familiar i social amb base d'operacions a Madrid".

El contracte establia que l'aeronau havia de disposar de certificació comercial expedida a Espanya i que el lliurament es faria a l'Aeroport de Torrejón. Com que la matriculació de l'avió estava subjecta a Espanya a l'impost Especial sobre Determinats Mitjans de Transport (IIDMT) implicava l'obligació de World Tour SA de liquidar l'impost i ingressar a la Hisenda Pública 1.014.298 euros.

Aquest va ser el motiu, segons la Fiscalia, que els querellats decidissin deslocalitzar "de manera artificiosa" la matriculació de l'aeronau a Portugal, "on no existeix un impost semblant ni de naturalesa ni en els seus nivells de tributació". Per aquest motiu un altre dels querellats, en nom de World Tour SA constituís una societat a l'aeròdrom municipal de Cascais anomenada World Tour Portugal, LDA.

Un cop matriculada l'aeronau a Portugal "a fi d'evitar el pagament d'impost mitjançant aquest muntatge purament artificial", la Fiscalia sosté els querellats havien "d'una banda ocultar que el pagament de les quantitats per la compra realment es duria a terme des d'Espanya a càrrec de World Tour SA i, d'altra banda, havien d'assegurar que World Tour SA tingués a Espanya la plena disponibilitat de l'aeronau".

DESVIAMENT DE FONS PER COMPRAR L'AVIÓ

Per sufragar la compra de l'avió que assumia World Tour SA, la societat espanyola va desviar els fons necessaris a la societat portuguesa que van ser ingressats en el mateix compte corrent que, al seu torn servia de garantia financera al Banc Santander Totta SA en el contracte de lísing que, "per facilitar l'ús de l'aeronau a Espanya", va signar Air Nimbus Operaçoes Aereas SA.

D'aquesta manera el banc que aparentment havia assumit la posició compradora de l'avió, va cedir en lísing a Air Nimbus Operaçoes Aereas SA, que estava controlada per una altra de les persones querellades. Alhora World Tour Portugal va signar amb Banc Santander Totta SA un contracte d'opció de compra "assegurant d'aquesta manera el control últim sobre l'aeronau".

Per portar l'avió a Espanya Air Nimbus Operaçoes Aereas SA va signar simultàniament un contracte de prestació de serveis aeris amb clàusula de confidencialitat amb l'espanyola Gestair, administrada pel pare d'un de les querellades.

Així l'aeronau va tenir la seva base de moviments a l'Aeroport de Torrejón des del 4 de juliol del 2012 fins a l'agost del 2014 "estant destinada durant tot aquest temps l'aeronau de manera principal a cobrir les necessitats de desplaçament de Jaime Botín Sainz de Sautuola i el seu cercle familiar i social". Un vop finalitzada la utilització de l'aeronau es va desmantellar l'entramat societari "preordenat" a l'elusió de l'IEDMT, "alhora que es repatriava els diners sobrants".

La Fiscalia sosté que "concretament el 14 de gener del 2014, World Tour SA va rebre una transferència de 6.507.170,03 d'euros de World Tour Portugal, LDA en concepte de devolucions d'aportacions de capital", després d'alienar l'aeronau a un tercer.

La Fiscalia sosté que atès que els querellats coneixien l'existència d'un procediment d'inspecció per part de l'AEAT a World Tour SA- "almenys" des de l'octubre del 2016 van celebrar un mes més tard la Junta General d'Accionistes en la qual es va acordar liquidar la societat i adjudicar la totalitat de l'haver social a Jaime Botín, tals com 19.581,51 euros, el dret d'ús i gaudi d'amarrament per a embarcacions de gran eslora en el Reial Club Nàutic de València així com 28.611 participacions al capital social de l'entitat Cherokee Bay Limited.

"Doncs bé -afegeix la Fiscalia-, aquests actius patrimonials situats a l'estranger no han estat declarats per Jaime Botín Sainz de Sautuola a les seves declaracions d'IRPF i d'Impost sobre el Patrimoni de l'exercici 2016 ni en el model 720 de declaració informativa sobre béns i drets situats a l'estranger".

La dissolució de la societat i la consegüent deslocalització a l'estranger dels actius de la societat, són fets que per a la Fiscalia "van estar preordenats a fer inútil o dificultosa qualsevol reclamació administrativa o judicial, de la quota defraudada".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés