Publicat 18/04/2016 17:52

Catalunya i València volen un calendari "clar i comprovable" sobre el Corredor Mediterani

El conseller J.Rull y la consellera valenciana, M.J. Salvador
CONSELLERIA

Els consellers Rull i Salvador anuncien una reunió conjunta de la Taula Estratègica del Corredor Mediterrani i del Fòrum Valencià

VALÈNCIA, 18 abr. (EUROPA PRESS) -

La consellera d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració de Territori, María José Salvador, i el conseller de Territori i Sostenibilitat de Catalunya, Josep Rull, ha anunciat aquest dilluns una reunió conjunta entre el Fòrum Valencià i la Taula Estratègica catalana del Corredor Mediterrani per exigir al Govern espanyol de Rajoy aquesta infraestructura "estratègica".

Salvador i Rull, després de reunir-se aquest dilluns a València, han recalcat que desplegaran de manera conjunta l'exigència d'un coordinador tècnic de consens i un calendari "clar i comprovable" d'aquesta infraestructura per desplegar tot "el potencial" que té l'Arc Mediterrani i que redundarà també en el desenvolupament d'Espanya.

Sobre aquesta qüestió, Rull ha avançat que la Taula Estratègica catalana, anunciada pel president de la Generalitat, Carles Puigdemont, en el transcurs de la sessió de control del Parlament, es constituirà el pròxim 25 de maig i tindrà un esquema "semblant" al Fòrum Valencià.

Així, estarà presidida per Puigdemont i incorporarà cambres de comerços, sindicats, patronal i universitats.

Rull ha explicat que les línies de treball entre Catalunya i la Comunitat Valenciana, a més d'aquesta reunió entre el Fòrum i aquesta Taula Estratègica, se centraran a iniciar una estratègia multilateral amb les cinc comunitats implicades en el Corredor Mediterrani.

Alhora, es vol treballar de manera conjunta davant de la UE que aposta per les "inversions productives amb un alt nivell de retorn" i treballar alhora de manera conjunta en l'àmbit tècnic per resoldre problemes concrets com el tram entre Castelló i Tarragona, que presenta el nivell més elevat de complexitat: "Ens hi juguem molt", ha advertit.

Per aquesta raó, ha exigit uns calendaris "clars, certs, previsibles i avaluables" per evitar la inseguretat jurídica, ja que "no pot ser que els terminis siguin un dels principals misteris".

D'igual manera, reclamen un coordinador tècnic de consens de la mateixa manera que existeixen a tots els corredors europeus per donar informació, i tenir "una visió estratègica tant de l'execució de les obres com de la posterior activitat".

Així, ha destacat que és una qüestió "estratègica" per als dos territoris perquè el Corredor Mediterrani significa "llocs de feina, generació de riquesa i consolidar l'Estat del Benestar".

Per aquesta raó, ha qüestionat com el Govern espanyol de Rajoy no ha prioritzat aquesta infraestructura quan aquí es concentra la part "més important" de creació del PIB.

Aquests retards, ha lamentat, formen part d'"un model clarament conscient de centralisme amb conseqüències nefastes per al desenvolupament econòmic" de Catalunya i la Comunitat Valenciana.

SUPERAR LA VISIÓ RADIAL

En aquest sentit, Salvador ha advertit al Govern espanyol en funcions que el Consell "no va sol" i li ha exigit que superi la seva "visió radial" de les infraestructures per vincular-les amb els interessos productius ja que entre Alacant i Barcelona van circular 305.000 passatgers i 15 milions de tones de productes hortofructícoles.

Alhora, ha considerat que "no és normal" en un Estat democràtic que un secretari autonòmic hagi de "presentar-se a peu d'obra per saber com van", i ha assenyalat que el ministre té l'obligació de donar informació.

Per aquesta raó, ha considerat que cal apostar per una visió "multilateral per buscar sinergies" i exercir alhora aquesta pressió tant davant del Govern d'Espanya com a Brussel·les per la importància econòmica, social demogràfica d'aquesta infraestructura.

"Hem d'alçar la veu i treballar de manera conjunta davant d'aquesta desinformació del Govern espanyol de Rajoy i els continus canvis produïts en els plantejaments" del Corredor Mediterrani, ha afirmat.

Així, ha assenyalat que resulta "dramàtic" que "ni tan sols hagi començat la línia de mercaderies Castelló-Tarragona quan havia d'haver acabat el 2015 o el tram Vandellòs-Tarragona, que serà de via única i no estarà enllestit fins al 2017, cosa que suposarà "un coll d'ampolla".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés