Publicado 29/07/2015 22:46

Més d'un 60% de les empreses creuen que cal millorar la formació pràctica perquè els joves puguin accedir a una feina

Un 58,1% pensa que s'haurien d'incentivar més els convenis entre les empreses i els centres educatius

Barcelona (ACN).-

Un 62,4% de les empreses creu que els joves haurien de millorar la formació pràctica per accedir més fàcilment a una feina, un 58,1% que s'hauria d'incentivar els convenis entre les empreses i els centres de formació i un 26,1% pensa que caldria oferir més suport per planificar l'itinerari professional. Són només algunes de les conclusions de l'estudi 'Impacte de l'orientació dels joves en el desenvolupament de competències per accedir al mercat laboral i transformar-lo', emmarcat en el programa RecerCaixa i que pretén millorar l'índex d'ocupabilitat dels joves de 16 a 25 anys. Hi han participat 850 responsables de recursos humans, directius d'empreses i més de 480 centres de secundària, FP i adults.L'estudi s'emmarca dins el programa de recerca d'excel·lència RecerCaixa, impulsat per l'Obra Social 'la Caixa' en col·laboració amb l'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP), i l'ha dut a terme un equip interdisciplinari dirigit per l'investigador Màrius Martínez, de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), en què han participat també les entitats següents: Educaweb, la International Foundation for Interdisciplinary Health Promotion (IFIHP) i el DEP Institut.

Per millorar les competències dels joves, els centres destaquen la necessitat d'incentivar els convenis empresa-centre (61,3%), aprofundir en els valors del treball i l'emprenedoria (53,8%), incidir en els coneixements pràctics (53%), facilitar assessorament i orientació per construir un projecte professional de futur (49,3%) i donar més suport per planificar i acabar el seu itinerari de formació (44,5%).

Alhora, per tal de treballar l'accés al mercat de treball amb els joves, els centres troben a faltar principalment visites o xerrades del món empresarial, més coordinació i relació amb empreses, borses de treball actives, més contacte amb els serveis locals d'ocupació, informació sobre el mercat de treball i assessorament, formació o material per treballar aquest aspecte des del centre.

Segons les dades que es desprenen de l'enquesta a les empreses, existeixen diverses barreres que incideixen en l'ocupabilitat dels joves, com la debilitat de la demanda (55%), les dificultats de finançament o tresoreria (47,1%), la falta de motivació dels candidats (28,2%), la regulació laboral vigent (25,1%) i la manca d'experiència dels joves (20,7%) i de candidats qualificats (15%), a les quals s'afegeixen altres factors que apunten els experts, com ara les polítiques socioeconòmiques vigents, la crisi i l'actual model econòmic, els estereotips i la discriminació, les desigualtats socials, un sistema educatiu sotmès a nombrosos canvis legislatius i en desajust amb el mercat laboral, i una orientació professional amb mancances, més acadèmica i poc atenta a la transició escola-treball.

Per reduir aquestes barreres i capacitar els joves tant per trobar un lloc al mercat laboral com per transformar aquest mercat cap a un model productiu més just socialment, els investigadors identifiquen 20 competències que caldria fomentar i treballar, tant per part de l'alumnat com dels educadors, que són: l'anàlisi crítica, l'autoexigència, l'autogestió social, l'autonomia i autoorganització, la comprensió i el respecte a la diversitat, la capacitat de parlar en públic, l'emprenedoria, la resiliència, la iniciativa i el lideratge, el diàleg i l'escolta activa, l'ús de canals i de recursos per a la protecció dels drets humans i laborals, la gestió de conflictes i d'emocions, l'empatia, l'ús de les TIC i les xarxes socials, la creativitat i la innovació, entre d'altres.

No obstant això, moltes d'aquestes competències <> no són a la llista de les que valoren les empreses, que segueixen donant prioritat a les competències socials reproductives d'optimització del treball assignat, com la cura en l'execució de les tasques (un 79,3% dels entrevistats), la disposició per aprendre (67,6%) i l'orientació al client (63,7%), amb dues excepcions: la capacitat de treballar en equip (67%) i d'assumir i d'acceptar responsabilitats (54,8%).

A banda, en els processos de selecció de les empreses pesen més les habilitats adquirides, la personalitat del candidat i el seu coneixement del sector on opera l'empresa que la seva formació, la titulació o l'expedient acadèmic. De fet, un 42,3% dels entrevistats afirma que els joves de 16 a 25 anys que han volgut accedir a una feina a la seva empresa <>.

Les dades recollides en l'enquesta als més de 480 responsables de centres educatius revelen que la responsabilitat d'oferir orientació als joves recau principalment en els tutors (85,7% dels casos), seguits de l'orientador (65,5%).

Els objectius que més es treballen als centres educatius són millorar l'elecció d'estudis i itineraris (el 63,6% ho treballen totalment) i contribuir a l'èxit acadèmic de l'alumnat (51,4%). En canvi, els aspectes vinculats a l'accés i la transformació del mercat laboral s'incorporen amb menys intensitat (16,8% i 3,1%, respectivament).

La presentació dels resultats de l'estudi ha anat a càrrec del director de l'Àrea de Ciència i Medi Ambient de la Fundació Bancària 'la Caixa', Enric Banda; del professor del Departament de Pedagogia Aplicada de la Facultat de Ciències de l'Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Màrius Martínez, la directora del portal Educaweb, han presentat avui al Palau Macaya de Barcelona, Montserrat Oliveras.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés