Publicado 16/12/2016 15:32

L’AMTU reclama a l’estat espanyol que millori el finançament del transport públic de l’àrea metropolitana de Barcelona

L’entitat recorda que la Generalitat i l’Ajuntament han hagut d’incrementar progressivament les seves aportacions durant els últims vuit anys

ACN

Granollers.-L’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) reclamarà a l’estat espanyol que incrementi les aportacions per finançar el sistema de transport públic de l’àrea metropolitana de Barcelona. En una resolució aprovada aquest divendres, l’entitat insta els ministeris de Foment i Hisenda a recuperar els nivells d’inversió de fa vuit anys, ja que el 2008 l’aportació era de 173,5 MEUR i aquest 2016 ha estat de 98 MEUR. Donada la situació, l’AMTU recorda que la Generalitat i l’Ajuntament han hagut de sufragar aquesta diferència. Al mateix temps, la proposta acordada també reclama un nou sistema de càlcul per finançar el transport públic, atès que les aportacions es reben des del govern central són en base a 7 comarques, i no per a les 13 que actualment integren l’ATM (Autoritat del Transport Metropolità) de Barcelona.

A la resolució aprovada, l’AMTU recorda que el transport públic de la regió metropolitana i les comarques adjacents s’han sostingut amb les aportacions que han anat incrementat tant la Generalitat, com l’AMB (Àrea Metropolitana de Barcelona) i l’Ajuntament de Barcelona. Davant la disminució de finançament de l’estat, apunta el text, aquestes tres administracions han assumit un augment de cost del transport públic degut a una millora de la prestació del servei, a l’ampliació de les tarifes socials i a la congelació dels títols de més recurrència.En aquest sentit, l’AMTU calcula que la proporció del transport públic de l’ATM de Barcelona que finança la Generalitat de Catalunya ha passat del 43% l’any 2008 al 51% aquest 2016. En la mateixa línia, l’Ajuntament de Barcelona i l’AMB finançaven un 15 i un 12% del servei ara fa vuit anys, i actualment n’assumeixen el 19 i 16%, respectivament. Pel que fa a l’estat espanyol, l’AMTU assegura que l’any 2008 pagava un 29% del servei, mentre que ara sosté un 14% del cost. Per revertir aquesta situació, l’associació de municipis demana als ministeris d’Hisenda i Foment que contemplin una partida de 108,6 MEUR per a l’ATM de Barcelona als Pressupostos Generals de l’Estat de 2017. Aquesta xifra significaria un augment de 10 milions respecte el 2016, alhora que l’ATM podria reduir a zero el dèficit previst per a aquest any.Al mateix temps, l’AMTU també insta l’estat espanyol a finançar el transport públic de l’àrea de Barcelona en el seu conjunt, ja que actualment fa la seva aportació en base a 7 comarques, quan en realitat l’ATM està formada per 13. A dia d’avui, l’associació assegura que, a efectes pràctics, queden fora del finançament una part d’Osona, i les comarques del Moianès, el Ripollès, el Bages, l’Anoia i el Berguedà. Amb els acords aprovats aquest divendres, l’AMTU s’afegeix a la reclamació que aquesta setmana han fet la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona, l’AMB i l’ATM cap a l’administració central per aconseguir un millor finançament del transport públic.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés