Publicado 24/07/2016 18:22

AMPLIACIÓ:Rull qualifica d'"absurditat" el retard en l'estrena dels nous trens de la Pobla per culpa de la "burocràcia" de l'Estat

Aquest diumenge s'ha fet el viatge inaugural amb autoritats, la vigília de la posada en marxa del nou servei comercial

ACN

La Pobla de Segur.-Tot a punt per l'estrena comercial demà dilluns dels nous trens que Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) ha comprat per a la línia que uneix Lleida i la Pobla de Segur (Pallars , dos mesos més tard del previst inicialment (el 30 d'abril). Aquest mati s'ha fet el viatge inaugural amb diverses autoritats encapçalades pel conseller de Territori Sostenibilitat, Josep Rull, que ha qualificat el retard d'"absurditat" i l'ha atribuït a una "expressió burocràtica incomprensible" de l'administració general de l'Estat. Amb la posada en marxa dels nous combois, s'incrementaran les freqüències retallades el 2012 i s'escurçaran els temps de trajecte. Els dos trens, que han costat 9 milions i mig d'euros, són de fabricació suïssa i amb aquesta excusa el Govern espanyol els ha hagut d'homologar per circular pels prop de dos quilòmetres de la xarxa d'interès general a la ciutat de Lleida. El conseller Rull ho considera propi d'"institucions que busquen problemes allà on no n'hi ha". El tren que ha fet el viatge inaugural ha sortit de Balaguer a dos quarts de deu i ha arribat a la pobla de Segur a les 11 enmig d'una gran expectació dels veïns. Els alcaldes consideren aquesta data com una "dia històric" pel territori i asseguren que el nou servei millorarà la vida de la gent i també aportarà prosperitat.

L'estrena es fa amb dos mesos i mig de retard respecte la primera data anunciada, el 30 d'abril, ja que aleshores els combois no disposaven encara de l'homologació estatal per circular pels 1,9 quilòmetres de vies de Lleida que pertanyen a la xarxa ferroviària d'interès general. L'autorització no va arribar fins aquest dimarts 19 de juliol, després de múltiples crides del territori a no demorar més una inauguració molt esperada. I és que amb els nous trens gairebé es triplica l'oferta ferroviària que hi havia fins ara i el temps del trajecte entre Lleida i la Pobla es redueix en uns 15 minuts. El nou servei suposa ampliar de 4 a 10 les freqüències actuals en dies feiners entre Lleida i Balaguer i passar d'1 a 4 en les comunicacions fins a la Pobla de Segur. A més, els horaris d'arribada a Lleida facilitaran la connexió amb els trens regionals de Renfe i la línia de l'AVE. Les millores també inclouen una reducció tarifària en les relacions amb el Pallars, amb rebaixes en els abonaments de deu viatges de fins al 37% respecte als preus actuals, i l'equiparació del preu del bitllet senzill del tren i el bus. Els nous horaris i tarifes es poden consultar a la pàgina web http:\/\/lleidalapobla.fgc.cat\/"El tren de la gent" Rull ha destacat que el tren de la Pobla és "la història de la mobilització de la gent d'un territori que mai no s'ha rendit". "És la història d'un èxit col·lectiu”, ha subratllat. Ha recordat que l’Estat volia tancar la línia de la Pobla però que les institucions catalanes i, sobretot, la gent del territori van lluitar per mantenir-la. "Quan hi ha un poble que desitja fermament un objectiu, que treballa en positiu, i quan aquest poble s'alça ningú no el pot aturar", ha dit. El titular de Territori i Sostenibilitat ha explicat que amb els dos nous trens "millorem un bon servei perquè hem incorporat la millor tecnologia: tenim més trens, més freqüències, reduïm el temps del trajecte i hem aconseguit que la gent es connecti millor, més ràpid i amb un servei pensat des del territori". Traves administratives "absurdes", segons el conseller El conseller Rull, que ha agraït la “paciència”· de la gent del territori, també s'ha referit al retard de dos mesos i mig en l'estrena dels dos nous trens. “Ha costat perquè hem topat amb una expressió burocràtica incomprensibles per part de l'Estat i per recórrer 2 quilometres dels 89 que té la línia ens ha fet passar per totes les vicissituds. I aquí arribem a la conclusió que hi ha institucions que sempre intenten buscar problemes a qualsevol cosa i altres que treballen per trobar solucions. Necessitem més autogovern perquè això no passi, per prendre les nostres pròpies decisions”, ha manifestat.Rull ha insistit que l'homologació es va demanar per part de l'Advocacia de l'Estat pocs dies abans del 30 d'abril "contravenint el que s'havia acordat" i, per tant, "hem arribat a un cert punt d'absurditat, d'ajornar dos mesos i mig una millora del servei simplement atenent a criteris de naturalesa estrictament burocràtica". "Hem fet tot el possible i ens n'hem sortit, però veiem que hi ha institucions que cerquen solucions on hi ha problemes i altres que malauradament el que sembla és que busquin problemes on no n'hi ha", i ha afegit que "la burocràcia ben entesa pot ajudar a garantir seguretat i prosperitat però hi ha una expressió burocràtica que, enlloc de donar garanties, atura projectes i es gira en contra de millorar serveis, i hem topat contra aquesta mena de burocràcia en el pitjor sentit del terme".El retard en la inauguració dels combois havia encès els ànims al territori. El ple de l'Ajuntament de Tremp havia aprovat per unanimitat una moció dilluns per exigir que entressin en servei i en el mateix sentit s'havien expressat des del consell d'alcaldes del Pallars Jussà.L'autorització que va arribar dimarts 19 ha permès posar data a l'estrena però de moment seran maquinistes de Renfe els qui conduiran els trens entre Lleida i Alcoletge (Segrià), a l'espera que FGC creï una operadora sota la forma jurídica de societat anònima.Satisfacció dels alcaldesL'alcalde de la Pobla de Segur, Lluís Bellera, ha rebut el tren emocionat, amb un discurs que ha recordat l'estrena de la línia el 13 de novembre del 1951 i amb el desig que els nous combois millorin la vida de la gent del Pallars i també aportin riquesa al territori. "Tan de bo que d'aquí un any n'haguem de comprar més perquè l'oferta s'ha quedat petita", ha comentat. També s'ha expressat en aquesta línia l'alcalde de Balaguer, Jordi Ignasi Vidal, que ha destacat especialment que el nou servei no només millora la connexió de la capital de la Noguera amb Lleida sinó també amb altres ofertes ferroviàries com l'AVE. A més, ha afegit que "aquest és un tren que no només ens serveix com a rodalies sinó també per conèixer el territori i amb un gran potencial turístic".Característiques de la línia i dels trensDemà dilluns s'entrenen per als viatgers les dues unitats que FGC va encarregar a l'empresa suïssa Stadler per 9,5 milions d'euros. Es van fabricar expressament adaptats a les característiques d'aquesta línia: d'ample ibèric i de tracció dièsel, ja que no està electrificada. El primer tren va arribar a Lleida a mitjans de gener -en un acte encapçalat pel president Carles Puigdemont- i el segon un mes després.La línia de la Pobla es va traspassar a la Generalitat el 2005 però fins ara els trens que hi han circulat eren llogats a Renfe. Els nous combois fan aproximadament 50 metres de llarg i tenen capacitat per a 201 passatgers cada un, la meitat (104) asseguts. Estan adaptats a persones amb mobilitat reduïda i disposen d'espais per col·locar cotxes de nadons, bicicletes i cadires de rodes. Estan climatitzats i disposen d'endolls per a aparells electrònics. A més, els motors dièsel més eficients permetran reduir un 60% les emissions contaminants.El nou servei tindrà parades 'facultatives', és a dir, prèvia demanda, en 7 de les 17 estacions per poder quadrar i millorar els horaris. Són les estacions que tenen menys usuaris i els combois només s'aturaran si algun viatger ho demana prèviament prement el botó corresponent (Vallfogona de Balaguer, Gerb, Vilanova de la Sal, Santa Linya, Guàrdia de Tremp, Palau de Noguera i Salàs de Pallars). Deu trens per sentit a Balaguer Durant els parlaments a l'arribada a l'estació de la Pobla, el president de Ferrocarrils ha demanat disculpes als usuaris pels retard en la posada en marxa dels nous trens. Ticó també ha volgut destacar que el servei compta amb l'impuls dels nous trens però també amb un important reforç en les línies de bus. Així, entre Lleida i Balaguer (Noguera), l'oferta ferroviària passarà de les 4 expedicions per sentit actuals a les 10, entre les 5.25 hores i les 22.25 hores (divendres fins a les 22.55 hores). Sumant les comunicacions amb autobús, les dues ciutats estaran connectades amb transport públic amb 52 expedicions diàries, 27 d'anada i 25 de tornada. Els dissabtes s'oferiran 9 expedicions per sentit, 6 més que ara, entre les 6.20 hores i les 22.10 hores. L'oferta conjunta tren-bus permetrà disposar de 28 expedicions, 14 d'anada i 14 de tornada. Els diumenges i festius, els viatgers disposaran de 9 trens d'anada i 10 de tornada, entre les 6.20 hores i les 22.25 hores, enfront dels 3 per sentit que hi ha actualment. Afegint les expedicions amb bus, l'oferta total serà de 25 expedicions, 12 d'anada i 13 de tornada. Es quadruplica l'oferta amb la Pobla Pel que fa al corredor entre Lleida i la Pobla, l'oferta ferroviària es quadruplica. Ara hi havia un tren per sentit al dia. A partir de demà dilluns, hi haurà 4 serveis de dilluns a divendres feiners, per cobrir les necessitat de mobilitat entre les 5.25 hores i les 19.30 hores (les 20.50 hores els divendres). Sumant les connexions amb autobús, els viatgers disposaran de 12 serveis de transport públic diaris per enllaçar les dues ciutats, 6 per sentit, enfront dels 4 que hi ha actualment. Els dissabtes, l'oferta en tren es duplica, amb dos trens per sentit, entre les 7.50 hores i les 19 hores, i els diumenges es triplica, amb tres trens per sentit, entre les 7.50 hores i les 19.30 hores. Coordinació amb bus i AVANT L'oferta de transport públic en aquest corredor queda reforçada amb serveis d'autobús, que serviran per cobrir les franges amb menys demanda de mobilitat. D'aquesta manera, es facilita l'accessibilitat a altres poblacions i la intermodalitat. A més, per millorar les connexions amb transport públic des de València i Esterri d'Àneu, passant per Llavorsí, Rialp, Sort, i Gerri de la Sal, entre d'altres poblacions, s'oferiran serveis d'autobús coordinats amb el tren, de dilluns a diumenge. Els horaris estan dissenyats d'acord amb les sortides i arribades del tren convencional, l'AVE i Avant entre Lleida i Barcelona, i entre Lleida i Madrid, per optimitzar i ajustar l'oferta a les necessitats de mobilitat. Rebaixa de fins al 37% en els abonaments Segons el Departament de Territori, per tal de racionalitzar les tarifes, s'unifica el preu del bitllet senzill per viatjar tant amb tren com amb bus, fet que comporta un estalvi econòmic per a l'usuari ja que el preu de referència escollit ha estat el més baix. D'aquesta manera s'avança en l'equiparació necessària per a la futura integració tarifària del corredor. Els abonaments de 10 viatges també es modifiquen. Els municipis que formen part de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Lleida (des de la capital del Segrià fins a Àger) disposaran de la gamma de títols integrats, més barats. I per a la resta de comunicacions (des de Cellers-Llimiana fins a la Pobla de Segur) la rebaixa del preu arriba al 37% ja que el preu s'ha calculat en coherència amb la continuació del sistema integrat. L'abonament de 10 viatges entre Lleida i Cellers, Guàrdia de Tremp i Palau de Noguera a partir del 25 de juliol costarà 27 euros, quan fins ara eren 42,85. Fins a Tremp, Salàs i la Pobla passarà de 51,45 a 32,4. Venda en ruta i online Pel que fa a la venda i validació de bitllets, s'incorpora un nou sistema que flexibilitza l'adquisició de títols, per facilitar el servei a l'usuari. D'una banda, els viatgers disposaran de punts de venda localitzats a ajuntaments, seus dels consells comarcals, i les oficines d'ALSA, entre altres. També podran adquirir els seus bitllets electrònicament, sempre i quan no tinguin cap bonificació i descompte. Finalment, podran comprar els bitllets en ruta, a l'agent d'atenció al client embarcat al tren. Recuperació del servei al Tren dels Llacs La posada en funcionament dels nous trens permetrà també recuperar el servei del Tren dels Llacs, interromput els dos darrers caps de setmana per les altes temperatures de la zona. A partir del dissabte 30 de juliol i fins al 13 d'agost, el servei es realitzarà amb les noves unitats, que permeten fer el trajecte amb la màxima comoditat climatològica. Per a aquestes tres circulacions, FGC ha establert un preu especial: adults 22 euros, infants 20 euros i grups 18 euros. L'actual temporada del Tren dels Llacs, la vuitena, va començar el 2 d'abril. Gràcies al cinquè cotxe que es va inaugurar la temporada passada, l'ocupació prevista és del 98% i l'objectiu és assolir els 7.134 visitants. Aquesta temporada es faran un total de 29 circulacions: 26 amb el tren històric i 3 amb les noves unitats.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés