Actualitzat 21/09/2016 15:40

Barcelona estrena dos autobusos articulats elèctrics i una estació de càrrega ràpida en ruta

Estación de carga rápida de Endesa para los buses eléctricos de TMB
EUROPA PRESS

Els vehicles es carreguen fins al 80% amb un pantògraf situat al començament i final de la línia

BARCELONA, 21 set. (EUROPA PRESS) -

La regidora de Mobilitat de Barcelona i presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Mercedes Vidal, ha presentat aquest dimecres els dos nous autobusos articulats totalment elèctrics que s'incorporaran aquest novembre com a reforç al servei de la línia H16 --entre el passeig de la Zona Franca i Fòrum--, i que comptaran amb estació de càrrega instal·lada per Endesa al final del recorregut per recarregar les bateries.

Vidal ha explicat que Barcelona vol reforçar la seva implicació en la investigació sobre les tecnologies més netes aplicables al transport públic urbà, i ha assenyalat que aquests dos nous vehicles formen part del projecte Zero Emission Urban Bus System (ZeEUS) que està finançat per la Unió Europea i coordinat per l'Associació Internacional de Transport Públic (Uitp).

Els nous autobusos són dos articulats Solaris Urbino E, els primers "elèctrics purs" de 18 metres que existeixen a Espanya, que tenen capacitat per a 110 passatgers i que estan propulsats per motors elèctrics de 270 quilowatts i equipats amb tres bateries aptes per a la càrrega lenta, en la cotxera, i ràpida, que es realitza en ruta.

Alhora, els vehicles poden circular durant 16 hores continuades en plena càrrega, permeten el funcionament de l'aire condicionat en els mesos d'estiu i prestacions habituals per als usuaris, com una plataforma baixa, 37 seients, dos espais per a persones amb mobilitat reduïda, sistemes d'informació a bord i connexions USB per carregar dispositius mòbils.

PANTÒGRAF

La novetat tecnològica d'aquests autobusos és el sistema de càrrega experimental, que es realitza a través d'un pantògraf retràctil situat a la part superior de la carrosseria, un sistema que consta de dos elements: el carregador, que és un pilar d'uns cinc metres d'altura ubicat prop de l'última parada del recorregut de l'autobús, i el mateix pantògraf, un braç mecànic que es desplega per acoblar-se a la campana del carregador i iniciar la càrrega de la bateria.

El director general d'Endesa, Javier Uriarte, ha explicat que aquest sistema permet cobrir els 12 quilòmetres que té el recorregut de la línia H16: "El pantògraf càrrega a 400 quilowatts i triga just el temps de parada habitual a final de línia, entorn a cinc minuts", ha dit, i ha afirmat que l'autobús es carregarà a començament i final del recorregut i que el carregador permet omplir la bateria fins al 80%.

"És l'autonomia suficient per completar les anades i voltes de la línia", ha assegurat Uriarte, que ha explicat que el pantògraf que se situarà en el punt de començament de la línia H16, al Fòrum, encara no està instal·lada, però ha insistit que estarà operatiu quan els dos vehicles s'integrin amb normalitat en el servei.

RECONVERSIÓ DE LA FLOTA

Actualment, la flota de TMB integra 159 vehicles híbrids i cinc elèctrics purs, i en la contractació dels vehicles necessaris per a la renovació corresponents al 2016, l'empresa pública adquirirà 50 híbrids més --40 articulats i deu estàndards--, amb l'objectiu d'arribar a les 300 unitats en quatre anys sobre una flota de 1.050 unitats.

En aquest sentit, el projecte ZeEUS, que es desenvolupa entre novembre del 2014 i abril de 2017, inclou proves similars en nou ciutats més: Münster i Bonn (Alemanya); Randstad (Països Baixos); Londres (Regne Unit); París (França); Càller (Itàlia); Estocolm (Suècia), i Pilsen (República Txeca).




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés