Actualitzat 08/02/2016 14:16

El TNC reflexiona sobre les bases de la ideologia contemporània a 'El professor Bernhardi'

Foto de familia de 'El professor Bernhardi'
EUROPA PRESS

BARCELONA, 8 Febr. (EUROPA PRESS) -

   El Teatre Nacional de Catalunya (TNC) reflexiona sobre els fonaments de la ideologia occidental contemporània de la mà de l'adaptació teatral 'El professor Bernhardi', d'Arthur Schnitzler, des de dimecres fins al 20 de març, en un espectacle interpretat per Lluís Homar, Joel Joan i Pep Cruz, entre un elenc de 14 actors que representen 23 personatges.

   Segons ha explicat en roda de premsa aquest dilluns el director artístic del teatre i director de l'obra, Xavier Albertí, en el fons de l'obra jau la "necessitat de saber d'on sorgeixen els comportaments ideològics contemporanis" perquè a la societat actual cada vegada se sap menys des d'on s'articula la ideologia, que sembla inamovible.

   En l'obra, situada en un hospital universitari de l'Àustria del 1912, la decisió d'un metge jueu entorn de l'extrema unció d'una pacient de 18 anys a la qual no vol arruïnar els seus últims minuts de vida perquè ella no sap que morirà desencadena una sèrie de conseqüències que commouran els estaments polítics i religiosos d'un país obligat a posicionar-se.

   L'obra --originalment de cinc hores-- ha estat traduïda per Feliu Formosa i adaptada per Lluïsa Cunillé, donant com a resultat un text situat a la Viena actual amb el manteniment d'alguns anacronismes mèdics: "Era molt important no fer una obra històrica sinó amb capacitat d'anàlisi de la nostra rabiosa actualitat".

   Amb aquesta obra queda reflectit el panorama de l'Europa del segle XX: "Tots els estaments són retratats amb enorme profunditat", en una proposta que posa sobre la taula el debat entre ciència i religió que, a priori, pot semblar superat actualment.

   "L'obra ens permet fer una reflexió que pocs textos teatrals permeten fer: és reflexionar per què som com som, perquè pensem com pensem i què posem a la balança", ha dit.

   A més, Albertí ha reivindicat que els escenaris són espais de reflexió i no de moralització, i l'objectiu és que cada espectador pugui tenir una lectura personal, ja que l'obra no es posiciona.

UNA "BOLA DE NEU"

   L'obra proposa un conflicte que no és religiós, sinó que la pacient ha estat sotmesa a un tractament que li ha donat una falsa sensació d'energia en els seus últims moments de vida --per aquesta raó el doctor es nega que se li apliqui l'extrema unció--, fet que ho converteix en una polèmica mèdica que creix "com una bola de neu" cap a estaments parlamentaris, polítics i judicials.

   Segons ha dit, quan acaba l'obra es pot tenir la sensació que no ha passat res, "però en cinc actes es posa la lupa d'anàlisi profunda de les institucions polítiques, periodístiques, judicials, culturals i econòmiques, en un camí ple de manipulacions que permeten analitzar la salubritat d'una societat que, tot i això, no presenta bons ni dolents.

   "Més de cent anys enrere hi havia un senyor que tenia la clarividència de plantejar des d'un text que Déu ha mort i una nova moral i ètica, des de l'humanisme", ha dit Lluís Homar, que ha celebrat que el seu treball consisteixi a donar vida a aquesta figura perquè el fa créixer i descobrir.

   Pep Cruz ha remarcat que en cada escena hi ha un conflicte i que sense aquest no hi ha teatre: "Això és el que em va interessar més de l'obra. Aquí hi ha teatre i teatre del bo", ha assegurat Cruz, que ha promès que l'interès es manté fins al final amb la bandera de la llibertat de la consciència i sense prendre posició moral.

   Joel Joan encarna un ambiciós cirurgià que sap aprofitar les circumstàncies per satisfer les seves ambicions personals: "És un orgull ser el Darth Vader de l'obra", ha dit Joan, que ha definit la proposta com canyella fina per ser molt continguda, sense grans girs.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés