Actualitzat 28/01/2015 16:51

El Macba reivindica la faceta artística de l'escriptor Osvaldo Lamborghini amb una obra inèdita

Exposición 'Teatro proletario de cámara' de Osvaldo Lamborghini en el Macba
Foto: EUROPA PRESS

BARCELONA, 28 (EUROPA PRESS)

El Museu d'Art Contemporani de Barcelona (Macba) reivindica la faceta artística de l'escriptor Osvaldo Lamborghini, considerat mite de les lletres argentines contemporànies, en l'exposició 'Teatre proletari de cambra', que reuneix l'obra gràfica inèdita que l'autor va fer a Barcelona durant els anys 80, han anunciat aquest dimecres el director, Bartomeu Marí, i el comissari Valentín Roma.

   Amb la mostra, que obrirà les portes aquest dijous fins al 31 de maig, el museu es converteix en el primer a exposar l'obra gràfica de l'"autor de culte", reivindicat per Roberto Bolaño com un dels millors autors argentins i que va desenvolupar una ingent obra plàstica durant la seva estada a la capital catalana entre el 1981 i 1985 --quan va morir--, i que mai va veure la llum.

   El recorregut mostra un vast conjunt de collages fotogràfics que es conservaven a l'arxiu del narrador i poeta des de la seva mort, amb l'exhibició completa dels originals de 'Teatro proletario de cámara', un llibre-objecte concebut íntegrament per Lamborghini, que es va publicar el 2008 en una edició de facsímil.

   En aquesta obra, de més de 500 pàgines, l'autor llança crítiques severes contra els intel·lectuals 'divins' de la societat barcelonina, i ridiculitza el projecte polític de les Olimpíades del 92: "És molt càustic amb els intel·lectuals de l'època, però va col·laborar amb la revista 'Trafalgar Square', al costat d'Enrique Vila-Matas i Cristina Fernández Cubas", ha indicat el comissari.

   "No és només la mostra el divertiment artístic d'un escriptor, per a nosaltres ha estat un artista" que caldria posar en diàleg amb l'art dels 80, ha defensat Roma, que ha subratllat que l'artista bevia de les transvanguàrdies italianes i de la nova pintura alemanya, amb admiració per Sigmar Polke i el cineasta alemany Rainer Werner Fassbinder.

   L'obra gràfica teixeix un gran relat sobre l'espanyol i el català, ha destacat Roma, que, si bé ha dit: "En un moment en què el món contemporani reivindica el 'Bartleby' de Vila-Matas, nosaltres preferim reivindicar Lamborghini, més vinculat amb l'intempestiu, la vehemència, el residual, el kitsch, el polític i la crònica càustica", ha dit Roma.

   I és que l'escriptor va basar gran part de la seva obra gràfica sobre llibrets de diferents temàtiques i pamflets pornogràfics anacrònics dels 70 amb els quals entaulava diàlegs, mitjançant intervencions que fregaven el "deliri" a diferents nivells i aforismes nascuts fruit de l'impuls creatiu i fidels al seu estil narratiu.

   No debades, Lamborghini va anticipar una novel·la gràfica preponderant, una literatura molt visual, l'univers del còmic i el món de l'autoedició, tan vigent actualment.

DISCURS PROPI

   El seu relat no pertany ni al relat a contracorrent ni hegemònic, i mostra 20 llibretes artesanals d'artista, on entremescla el fotomuntatge, la crònica política i el diari íntim.

   A més, presideixen una part de la mostra una selecció de 73 làmines collage de gran format amb dibuixos expressionistes i imatges reciclades dels pamflets pornogràfics de l'època.

   Paral·lelament a l'exposició, que segueix l'estela de 'La realitat invocable' d'Eugeni Bonet i 'La passió segons Carol Rama', el Macba ha produït un catàleg titulat 'El sexe que parla' amb cinc assajos inèdits, que també penjarà a internet per a la seva descàrrega gratuïta.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés