Publicat 27/04/2016 13:58

Arturo Ripstein: "García Márquez es va tornar un home molt desagradable"

Arturo Ripstein en Barcelona
EUROPA PRESS

La seva obra protagonitza el cicle 'Melodramas sin límites' a la Filmoteca de Catalunya

BARCELONA, 27 abr. (EUROPA PRESS) -

El cineasta mexicà Arturo Ripstein, que protagonitza a la Filmoteca de Catalunya el cicle 'Melodramas sense límites' al voltant de la seva obra al costat de la guionista --i la seva dona-- Paz Alicia Garciadiego--, ha assegurat aquest dimecres que l'escriptor Gabriel García Márquez --amb qui va treballar-- "es va tornar un home molt desagradable".

"Abans de ser García Márquez, García Márquez era encantador", ha dit el cineasta en roda de premsa, on ha lamentat que es va convertir en un bust eqüestre i es va tornar un home desagradable i complicat.

Per al director de cinema, el poder, els diners i la fama transformen les persones, i aquests tres ingredients van arribar alhora a l'escriptor: "Es va transformar en una persona de la qual al final no tinc cap bon record".

IÑÁRRITU FA CINEMA "ESTRANGER"

Després de preguntar-li per l'estat del cinema mexicà actual, ha esmentat Alejandro González Inárritu, Guillermo del Toro i Alfonso Cuarón, i ha dit que són mexicans però que fan pel·lícules a l'estranger: "La nacionalitat del director no és la nacionalitat de la pel·lícula".

"Les pel·lícules que fan ells tres són americanes, no hi ha cap pel·lícula mexicana amb Brad Pitt o Leonardo Di Caprio. Això no existeix més que als Estats Units, i que ells siguin mexicans no fa tornar les pel·lícules mexicanes", ha dit el director, que sí ha aplaudit que hagin arribat a Hollywood.

A més, ha afegit que l'espanyol Alejandro Amenábar per molt que rodés 'Los otros' amb un equip espanyol, va fer "una pel·lícula gringa", ja que la cinta no és la nacionalitat del director sinó l'idioma i l'esperit amb el qual està rodada.

Sobre la seva pròpia obra, Ripstein ha assegurat que sempre intenta evitar donar les seves opinions en les seves pel·lícules, no perquè no les tingui, sinó perquè considera que les opinions són sempre "volàtils, finites i immediates".

"El que pretenc és que les meves pel·lícules tinguin un altre pes i que siguin la resposta. Jo el que plantejo a les meves pel·lícules són preguntes", ha afirmat el cineasta que, a propòsit del cicle, ha vist la seva pròpia trajectòria no gaire canviada respecte als seus inicis, fa 52 anys.

Tot i això, ha volgut recordar el procés previ, quan tenia clar que volia dedicar-se al cinema i en dir-l'hi al seu pare, el productor Alfredo Ripstein, aquest no va reaccionar molt bé: "Era com si hagués dit que volia tenir putes, es va tirar a terra i de càstig em va enviar a estudiar Dret, que no vaig acabar, ni Història tampoc".

Després, quan va conèixer Garciadiego tot el seu univers es va accentuar, i va aconseguir de la seva col·laboració treure una veu més femenina; un procés que ella va viure d'una altra manera: "Abans de conèixer Rip (sic) jo era el seu fan. La meva història és la de la Ventafocs. Vaig sentir que trobava la meva ànima bessona".

Ha explicat que comparteixen una visió molt semblant del món, fet que fa que no hi hagi molta diferència entre l'obra de Ripstein abans de l'entrada de Garciadiego i la seva obra posterior, ha comentat.

La seva obra conjunta ha estat considerada emblema del melodrama mexicà, una etiqueta de la qual no poden escapar, ha dit Garciadiego, que l'ha atribuït a la submissió de Mèxic durant 75 anys al règim més llarg d'un només partit de la història moderna, el PRI, "que va arrabassar a les paraules el seu significat" i era a les llars a l'únic lloc on s'elaborava el verdader discurs, i a les llars només hi ha família i amors.

Des de dimarts i fins al 31 de maig, la sala projectarà els treballs que Ripstein ha fet abans de conèixer Garciadiego el 1985, i també films realitzats al costat d'ella, amb cintes com 'La reina de la noche', 'Las razones del corazón' i 'La perdición de los hombres'.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés