Actualitzat 16/10/2014 10:17

Zepeda, Premi Planeta, recrea el crim organitzat i l'esclavitud sexual a la Marbella de luxe

Jorge Zepeda Patterson, ganador del Planeta 2014
Foto: EUROPA PRESS

"La canallesca és universal perquè els temes de corrupció travessen latituds"

BARCELONA, 16 Oct. (EUROPA PRESS)

El guanyador del XLIII Premi Planeta de Novel·la, Jorge Zepeda Patterson pel llibre 'Milena o el fémur más bello del mundo', ha explicat en roda de premsa després de la proclamació del premi que la seva història, que intenta ser universal i donar els mecanismes de com es construeixen les bretolades, recrea les entranyes del crim organitzat i l'esclavitud sexual en les altes esferes de Marbella.

   "La història de Milena dóna compte d'històries molt braves i molt complicades" per part d'una noia que surt als 16 anys de Croàcia, i que l'únic que vol és que quan mori els nois no juguin amb el seu fèmur, ja que viu darrere del cementiri i cada dia travessa aquest lloc i veu com els nens han tret ossos per jugar.

   "En aquesta recerca acaba i han estat presa del crim organitzat i de l'esclavitud sexual", ha comentat l'autor, que tot i que ha avisat que la història pot semblar negra i depriment, es converteix en un relat d'amor i supervivència, amb allò que la protagonista haurà de fer per sobreviure.

   Milena acabarà a Marbella teixint una relació amb homes de poder, i "es veurà obligada a aprofundir en el teixit, les fòbies i les fílies i com polsen els homes de poder", ha expressat, fins que aquesta comença a atresorar els secrets que li permetran veure un punt de llum al final, gràcies al fet que al camí també trobarà amics que l'ajudaran.

   A la Marbella recreada operen les màfies russes i els xeics àrabs, i Milena pertany a l'elit més alta de la prostitució d'una zona de luxe: "La novel·la és una indagació de què està passant en aquesta zona, amb éssers humans als quals els toca ser hereus d'aquest món construït per Gil y Gil, que no se n'ha anat del tot".

   Zepeda ha dit que Jesús Gil y Gil va aconseguir convertir Marbella és una món amb anacròniques costums, professionalitzades com mai s'havia vist i portades a extrems: "El tràfic de persones té un nivell de globalització i professionalisme del qual mancaven".

   A la protagonista d'aquest llibre "li costa acceptar que té accés a la felicitat i a l'esperança", i viurà un camí complicat, en què la lleialtat passarà per experiències que li demostraran que l'amor es compra amb diners.

RACONS FOSCOS

   "Guardant les proporcions, pertanyo a l'estirp de periodistes com Roberto Saviano, Pérez Reverte i Stieg Larsson", ja que tots han sentit que hi ha racons foscos de la realitat que la ficció és capaç de retratar millor, i que estan relacionats amb les entranyes de poder.

   Per a aquest, les experiències de la vida que cal retratar "comencen a ser tan inversemblants que sembla que ja no hi ha un relat o crònica que pugui seguir donant fets que una i una altra vegada trenquen els criteris de la tolerància i la sensibilitat".

   Tot i això, ha descartat que sigui una novel·la sobre la realitat mexicana per anar més enllà, i dir que "la mesquina és universal perquè els temes de corrupció travessen latituds"; i ha apuntat que els homes de poder no es consideren corruptes.

   Ha posat com a exemple alguns de la vida pública espanyola que s'han vist en les últimes setmanes: "Quan es miren al mirall no diuen : 'Carall! Quin corrupte sóc!".

   L'autor ha avisat que hi ha una assimilació i que tot el món es considera algú decent: "Diran: 'Jo només ficava en les targetes 20.000 euros, qualsevol altre hauria posat 200.000. Jo sóc un home de profit'"; pel que travessa fenòmens com comprar a una dona en contra de la seva voluntat i convèncer-se a si mateix de ser un tipus decent i tornar a dormir a casa seva una i una altra vegada.

   "És el mecanisme d'aquests que fan servir aquestes targetes de crèdit en aquestes dimensions i creuen salvar una dosi de dignitat, és el mateix mecanisme d'aquests homes capaços de produir coses tan salvatges", ha comentat.

   "És una novel·la molt hàbilment enllaçada i estranyament, malgrat les aparences, una novel·la que a banda de tractar de Mèxic tracta d'aspectes d'Espanya", ha explicat el membre del jurat Pere Gimferrer, que ha comentat que la trama és complexa i conté un curiós punt de retenció i elegància.

   Per la seva banda, Rosa Regàs ha afegit sobre el contingut que, a través de les històries, mostra el compromís d'una situació brutal en molts aspectes, com el tràfic de blanques, que fan fer la impressió que, d'alguna manera, som responsables del que passa en aquest món: "És l'aspecte que més m'ha impressionat d'aquest llibre".

   Sobre que sigui un autor llatinoamericà el mereixedor d'aquest guardó després d'11 anys, ha dit que encara són molt pocs els representants de la regió: "Dóna fe i confirma la importància de les lletres hispanoamericanes".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés