Publicat 21/01/2015 15:53

La Fundació Suñol proposa un viatge per les segones avantguardes italianes amb una mostra

Una visitante ante 'Linee-forza del pugno di Boccioni II' de Balla
EUROPA PRESS

Podran veure's obres d'artistes com Boetti, Balla, Griffa, Spagnulo i Staccioli

BARCELONA, 21 gen. (EUROPA PRESS) -

La Fundació Suñol proposa una mostra col·lectiva que il·lustra fites significatives de l'art italià del segle XX, des del Futurisme fins a les segones avantguardes, que podrà veure's a partir d'aquest dijous i fins al 9 de gener del 2016 sota el nom 'I Sei Sensi' (Els sis sentits), segons ha anunciat el comissari Xavier de Luca aquest dimecres en roda de premsa.

Es tracta d'una exposició de 17 obres que, d'acord amb la intenció de la fundació de rellegir la seva col·lecció, exposa peces del país més representat en el seu repertori: "Josep Suñol va fer molts viatges a Itàlia entre els anys 70 i 80, on va fer amistat amb artistes i galeristes", ha valorat De Luca.

La mostra pren el títol de l'obra 'I sei sensi' de l'artista Alighiero Boetti que enumera en la seva part superior els cinc sentits i afegeix, al final, 'pensare'.

El comissari ha ressaltat que aquest sisè sentit, la raó, ha guiat la creació de l'exposició, organitzant les obres cronològicament però també com un discurs, en què dialoguen les peces --aquarel·les, escultures, teles, tinta, etc.-- i s'il·lustren les tendències.

El Futursimo de Balla comença el discurs, amb les escultures 'Fiore futurista' (1930) i 'Linee-forza del pugno di Boccioni II' (1915) --peces "de manual de la història de l'art", ha afegit De Luca--, per saltar seguidament als anys 50, 60 i 70, amb el tractament de l'espai i la forma de Staccioli, Fontana i Spagnulo, i la seva recerca de les formes pures articulant l''abstracismo' i el realisme, amb un rebuig total del figuratiu.

L'argument es dirigeix a les noves figuracions, que van emergir durant els 60 recuperant la pintura com a tècnica i el gest com a element emfatitzat --representat per obres de Novelli i Longobardi-- i, finalment, l'exposició culmina amb el concepte de 'Pensare', de Boetti, amb més suport per obres de Griffa i Battaglia, com a exemple dels artistes italians dels anys 70 que van experimentar amb el llenguatge de la pintura.

UN SLOW-SHOW

De Luca ha posat èmfasi amb el fet que està concebuda, d'acord amb aquest 'pensare', com una mostra de llarga durada i de poques obres que ha de veure's a poc a poc: "Com un 'Slow-Show'. Creiem que és un moment en el qual fa falta llançar aquest missatge, el de reivindicar que cal dedicar temps a les coses", ha postil·lat.

L'exposició, que té la col·laboració de l'Institut Italià de Barcelona, ocupa la segona planta de la fundació, així com una part del pati, on està situat el conjunt escultòric 'Concetto spaziale. Natura' de Lucio Fontana, concebut per estar a l'exterior i la qualitat del qual no es veurà afectada --a diferència de la flor futurista de fusta de Balla, pensada com una peça d'un jardí escultòric però que han mantingut a l'interior--.

La fundació, que celebra el seu setè any d'obertura, està desenvolupant per primera vegada un projecte pedagògic amb motiu d'aquesta exposició, pensat per donar a les escoles d'art, i a les quatre visites guiades que organitzin a la mostra, una visió clara que serveixi de suport per comprendre l'art contemporani italià.

Un art que el comissari ha valorat com poc representat al nostre país, per la qual cosa, paral·lelament a la mostra, es realitzaran les visites ja esmentades --a càrrec de crítics i artistes els noms dels quals es confirmaran d'aquí a dos mesos--, a més de projeccions de documentals i un projecte amb un artista contemporani que es presentarà en el tercer trimestre de l'any.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés