Actualizado 22/10/2015 16:27

Unió de Pagesos exigeix a l'administració mesures contra el presumpte abús de posició de domini de la gran distribució en la venda d

Una vuitantena de productors s'han concertat a Lleida davant l'un establiment de la cadena Mercadona

Lleida (ACN).-

Una vuitantena de productors de conill s'han concertat davant l'establiment que Mercadona té a l'avinguda Rovira Roure de Lleida per denunciar que la gran distribució utilitzi el conill com a producte reclam, venent-lo presumptament per sota de preu de cost i pactant preus entre diferents cadenes. Unió de Pagesos exigeix a l'administració que actuï davant aquestes pràctiques, contra les quals ja ha interposat diverses denúncies. Des del sindicat demanen als consumidors que tinguin en compte que si compren conill per sota dels 4 euros el quilo, el productor està perdent 1 euro. Mercadona nega aquestes suposades pràctiques i assegura que és la Llotja de Madrid la que marca el preu del conill.Unió de Pagesos ha dut a terme aquest dimecres una acció de protesta per denunciar la presumpta posició de domini que exerceix la gran distribució a l'hora de presumtament pressionar a la baixa el preu del conill provocant que aquest se situï per sota dels costos de producció i fent que no surti rendible la seva producció per a petits i mitjans cunicultors. Una vuitantena de productors de conill s'han concentrat davant d'un dels establiments que Mercadona té a Lleida ja que, des d'Unió de Pagesos acusen aquesta i altres grans cadenes de distribució com és el cas de Caprabo i Carrefour de ser en bona part els responsables d'aquesta situació.

L'organització agrària ha denunciat que el Grup Hermi concentra el 24% de la quota de mercat del conill a l'estat espanyol i ha acusat a aquesta firma d'estar "condicionant el preu de la llotja del conill a la baixa amb l'objectiu de fer fora del sector les explotacions familiars agràries existents i incrementar encara més la seva quota de mercat". Davant aquesta situació, "la gran distribució ho aprofita per fer servir el conill com a producte reclam i guanyar-hi molts diners". Cal tenir en compte que Catalunya compta amb el 42% de granges de conill de l'Estat, el 72% de les quals són petites i mitjanes explotacions i que agrupen el 39% de la capacitat productiva catalana.

Davant aquest context, Unió de Pagesos ha reclamat una actuació immediata de l'administració davant les situacions constants de presumptes abús de posició de domini i col·lusió tàcita en la venda de carn de conill, contra les quals el sindicat ja ha interposat diverses denúncies.

Aixi mateix, des d'Unió de Pagesos han fet una crida als consumidors perquè siguin conscients que quan adquireixen als lineals de compra de grans superfícies el conill per sota dels 4 euros el quilo, el productor està perdent un euro de la seva butxaca. El responsable d'organització del sindicat, Josep Carles Vicente, ha explicat que el cost de producció del conill se situa entre els 3,65 i 3,85 euros el quilo en canal i, per tant, si s'hi sumen les despeses de l'escorxador i de la distribució "no surten els números". Per això, Vicente reclama al consumidor que "no entri en aquest xantatge".

En aquest sentit, els cunicultors han repartit fulls informatius als clients de l'establiment de Mercadona per tal de donar a conèixer la seva situació i per conscienciar-los de la necessitat que no comprin conill a preus sota cost.

Un dels productors que ha participat a la protesta, Xavi Villaró, ha qualificat la situació que viuen els petits i mitjans cunicultors "d'insostenible" ja que "l'únic que tens és mal humor a casa i desesperació". "Si avui arribés a la granja i no trobés cap conill no tindria pas cap disgust que me'ls haguessin robat ja que seria la manera que plegaria", ha sentenciat, remarcant que amb les 800 conilles que actualment té censades està perdent entre 2.000 i 3.000 euros mensuals.

Cal recordar que Unió de Pagesos ja va denunciar Mercadona, Carrefour i Caprabo al Servei d'Ordenació de la Distribució Comercial del Departament d'Empresa i Ocupació per presumpta venda a pèrdues per oferir el conill fresc per sota dels 4 euros el quilo, de la mateixa manera que també va denunciar a l'Autoritat Catalana de la competència aquestes tres cadenes per suposada col·lusió tàcita, és a dir per posar-se d'acord per pactar el preu del conill, pràctica que juntament amb la venda a pèrdues està considerada il·legal.

Mercadona nega les pràctiques de què se l'acusa

Des de Mercadona han negat les pràctiques de venda a pèrdues i de col·lusió tàcita de què Unió de Pagesos acusa a la cadena i remarquen que és la Llotja de Madrid la que fixa el preu del conill. Així mateix, fonts de l'empresa ha assegurat que Mercadona no ha pactat preus del conill amb altres cadenes de distribució, com ha acreditat la firma davant del Departament d'Empresa i Ocupació. De la mateixa manera que ha aportat factures del seu proveïdor, Cunicarn, que demostrarien que Mercadona en cap cas ha venut el conill per sota del preu que ha costat produir-lo.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés