Publicado 12/01/2015 12:34

La síndica de Barcelona proposa fixar un marge de tres dies per revisar el cobrament de la multa per viatjar sense bitllet de transp

Vilà assegura que hi ha persones que han estat penalitzades per errors del servei o per oblits de la documentació

Barcelona (ACN).-

La síndica de Barcelona, Maria Assumpció Vilà, ha proposat deixar un marge de tres dies per revisar el cobrament de la multa per viatjar sense bitllet de transport públic, que és de 100 euros. Vilà ha fet aquesta proposta després que fins a finals de novembre passat s'ha rebut una setantena de queixes, algunes de persones que havien estat penalitzades per errors del servei o per oblits de la documentació que ha d'acompanyar els títols de transport de tarifació social o personalitzats. A més, considera que el recàrrec és desproporcionat en relació al preu del bitllet i demana que la percepció mínima es redueixi especialment pels col·lectius més vulnerables.Al marge del període d'al·legacions establert, la síndica de Barcelona planteja reformular el procediment del cobrament de la multa i és partidària de fixar un marge de tres dies perquè el viatger pugui acollir-se al pagament reduït i presentar la documentació necessària en els casos dels usuaris del transport públic que hagin estat penalitzats amb la percepció mínima de 100 euros -50, amb la bonificació, si es paga al moment-, per errors del sistema o per oblits de la documentació que ha d'acompanyar els títols personalitzats i de tarifació social.

Vilà ha fet aquesta recomanació en diferents informes i en una intervenció d'ofici que es va obrir per analitzar les causes de les diverses queixes rebudes amb motiu de les accions de control del frau en el transport públic. El nombre de queixes va començar a augmentar a partir del 2011, coincidint amb l'increment de les inspeccions, i posteriorment, amb la pujada de la percepció mínima de 50 a 100 euros. L'any 2012 es van supervisar 49 reclamacions; el 2013, 66, i, fins a finals de novembre de 2014, 71.

En les seves queixes, molts dels viatgers es mostren disconformes amb l'exigència de la percepció mínima de 100 euros en circumstàncies que són conseqüència d'actes involuntaris i per una falta de consciència d'haver efectuat un frau a les empreses operadores pel desconeixement de les normes d'ús dels títols i de la normativa paralitzadora que regula l'ús indegut i també per situacions derivades de defectes de funcionament de les màquines que validen els títols.

Segons indica la síndica, entre els problemes més habituals detectats, figuren els viatgers que són multats amb el recàrrec de 100 euros tot i haver validat la targeta perquè al moment del control per part dels inspectors no portaven la documentació acreditativa que ha d'acompanyar els títols de tarifació social -com la targeta rosa- o els títols integrats i personalitzats -com la T-jove, T-mes, T-trimestre o T-12-. Algunes d'aquestes queixes són de gent gran i persones amb discapacitat.

Altres problemes que han descrit els viatgers a la síndica també fan referència a la validació del bitllet, tant per la falta de visualització dels marcatges i la lectura de la banda magnètica com pel funcionament de les màquines que validen els bitllets.

Altres ciutadans s'han queixat també que no se'ls va informar sobre la possibilitat d'acollir-se al pagament amb una bonificació del 50% i pel fet que el pagament bonificat només es pot fer en efectiu al moment i no s'ofereix cap altra possibilitat, amb la qual cosa només es beneficia del preu reduït l'infractor que porta 50 euros damunt, segons apunta la síndica.

Després d'estudiar les queixes rebudes, Maria Assumpció Vilà considera que el control a l'interior de les instal·lacions, especialment en el cas del metro, a mig camí del viatge, no impedeix el frau i diu que seria molt més efectiu en la barrera d'entrada si aquesta fos objecte de control per part del personal de TMB.

Vilà també denuncia que la retirada dels títols per la presumpció d'un ús indegut deixa indefens al viatger i també considera que l'import de 100 euros de multa és excessiu com a recàrrec sobre el preu i com a sanció manca de la necessària proporcionalitat i garantia jurídica. En aquest sentit, la síndica subratlla la necessitat de regular l'import de penalització, sobretot per a les persones més amb menys recursos econòmics.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés