Publicado 15/01/2019 14:40

AMPLIACIÓ:El sector del taxi presentar demandes i querelles contra els responsables de les VTC i l'Estat

Élite confia que la Generalitat acabar incloent la precontractació en el servei

ACN

Barcelona.-El portaveu de l'associació de Taxistes Élite, Alberto 'Tito' Álvarez, i l'advocat de la Plataforma Integral del Taxi i assessor d'Élite, Elpidio José Silva, han anunciat aquest dimarts que aquesta setmana presentaran una demanda civil per competncia deslleial a Uber i Cabify; una querella criminal per possibles delictes de manipulació del peu mitjanant l'engany, el blanqueig de capitals, frau de llei i estafa massiva al llarg d'aquest mes contra els responsables d'aquestes companyies i a mig termini una altra per possibles danys patrimonials contra l'Estat per "omissió essencial" en el control de l'activitat de les dues empreses. D'altra banda, Alberto Álvarez s'ha mostrat confiat que la Generalitat acabi incloent la precontractació i Silva ha avisat que els taxistes no acceptaran que aquesta sigui inferior a les 24 hores.

Segons ha explicat Álvarez en una roda de premsa al Collegi de Periodistes, "hi ha proves" que Uber i Cabify han "muntat una trama" i que "hi ha gent darrera que est impulsant que es liquidi un sector protegir per les directives europees". En aquest sentit, tant el portaveu d'Élite com Elpidio Silva han recordat que una directiva europea directiva Bolkestien, de l'any 2006- prohibeix liberalitzar el sector del taxi, les ambulncies i el transport urb. "Aquí hi ha administracions que haurien d'haver regulat el transport urb i no ho han fet", s'ha queixat Álvarez.Silva, per la seva banda, ha anat més enll i ha culpabilitzat el Ministeri de Foment per haver donat llicncies, a priori per fer transports de viatgers entre comunitats autnomes i que després no només s'han utilitzat dins d'aquestes sinó dins de les ciutats fent competncia al taxi. Per aix, l'advocat i exmagistrat calcula que "com a mínim" l'Estat podria haver de fer front a uns 25.000 milions d'euros d'indemnització per "reintegrar els danys causats". Per Silva "s'ha vulnerat de manera sistemtica el marc competencial espanyol i en el cas de Catalunya la competncia exclusiva en matria de transports", que ha afegit, "va ser dels pocs preceptes de l'Estatut que no va ser impugnat pel PP". L'advocat també s'ha referit a la normativa Bokstein, que especifica que el transport urb, el taxi i les ambulncies queden fora de les liberalitzacions. "Ja n'hi ha prou de prendre el pl a la gent. Hi ha 60.000 famílies, est en joc la nostra forma de viure", ha comentat.La demanda per danys contra el patrimoni que planeja presentat a Plataforma Integral del Taxi s'haur de fer de manera individual, segons ha explicat l'advocat. De moment, formen part de l'entitat 1.500 taxistes de Barcelona, Madrid, Mlaga i Sevilla, entre d'altres.A banda, ha carregat contra el fet que Uber i Cabify treballi amb algoritmes secrets, una prctica que est prohibida a la Unió Europea, ha denunciat. "Un usuari quan arriba a l'Aeroport ha de saber quant pagar. Una cosa és la liberalització, l'altra és que no spiga la tarifa del servei que se'm prestar", ha continuat Silva, que ha acusat el govern del PP d'haver "abandonat als voltors un sector com el taxi", un servei, ha dit, "d'inters general" en un país turístic on aquest sector "no pot quedar descontrolat".Per la seva banda, el president del sindicat del taxi de Catalunya, Luis Berbel, ha criticat que les VTC estiguin "fent de taxi" i ha recordat que l'origen de les VTC era per prestar serveis molt "particulars i provats com enterraments, bodes o serveis de gerncia". "I actualment és el que no fan", ha lamentat, ja que són serveis que han de ser precontractats per diferenciar-los dels taxis i sense que puguin captar passatge, tal com ha assegurat que est passant.Berbel també ha explicat que l'objectiu és que aquests serveis quedin definitivament regulats després del decret Ábalos i ha advertit que aquests anys s'ha produt un "immens negoci especulatiu" després de detectar que algunes empreses han concentrat la gran part de les 3.000 llicncies concedides entre el 2013 i el 2015 per vendre-les posteriorment a Uber i Cabify.La precontractació, una qüestió de "voluntat política"En la roda de premsa, el portaveu d'Élite també ha insistit en la necessitat que la Generalitat inclogui en el decret que prepara sobre el sector l'obligatorietat a les empreses VTC de contractar el servei amb almenys 24 hores d'antelació. Álvarez ha afirmat que confia que aquesta mesura s'aprovar i ha deixat clar que a hores d'ara "només és una qüestió de voluntat política". "No pot ser que una empresa om Uber o Cabify sigui qui digui com s'ha d'ordenar el transport en una comunitat autnoma o ajuntament", ha assenyalat el portaveu d'Élite.Silva s'ha mostrat més rotund i ha assegurat que el sector no acceptar una precontractació inferior a les 24 hores, per ha deixat a les mans dels taxistes perqu decideixin en assemblea si acceptarien que el període fos inferior.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés